I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Tuesday, 5 February 2013

SOTONG SUMBAT





Assalamualaikum......

Salam sejahtera.....untuk semua.......

kawan2....untuk n3 kali nie.....yan nak kongsi satu lagi resepi yang mudah dan hasilnya sangat sedap makan begitu saja atau dengan nasi atau pulut kuning.....so....jom kita lihat resepi kat bawah sini....



 




BAHAN2NYA..........


A      3 ekor sotong besar bersihkan

B      2  biji kentang rebus lenyekkan
         5    ,,  cili api potong kecil
         1  batang lobak merah potong halus
         1  labu bawang besar       ,,      dadu
         5  biji bebola sotong         ,,         ,,
         5  keping cendawan         ,,          ,,
         2    ,,  telur
         1/2  sudu  garam

C       1 cawan besar santan/susu
          1 s/k  serbuk kunyit
          2 biji cili hijau/merah untuk hiasan
          1 batang serai
          1 labu bawang besar potong bulat


 
        





CARA MEMBUATNYA.........


Gaul semua bahan B hingga rata kemudian sumbat kedalam sotong hingga penuh lepas tu tutup dengan kepala sotong dan selitkan lidi untuk menghalang dari bahan2 tadi terkeluar bila semua siap rebus sotong dengan bahan C berserta garam dan sedikit serbuk perasa renehkan sebentar hingga sotong masak kemudian bolehlah angkat dan hidangkan....


 



apa macam.....senang kan.....?

SELAMAT MENCUBA UNTUK SEMUA.........
                        SAMPAI JUMPA LAGI...........DA.....DAAA......

24 comments:

  1. wahhhh..peberet sefamily ni sotong sumbat..
    hubby pandai buat ni Yan.. nti nak suruh cuba resepi ni plak...(haha kena suruh hubby yg buatkan)..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Atie....biasa sotong sumbat kelapa dan pulut....sekarang Atie cuba yang nie pula....mesti family Atie suka punya.......

      Delete
  2. Yan....sedapnya. Kakak tak pernah buat macam ini. Biasa kakak buat guna pulut. Tak terfikir nak buat macam Yan. Good lain kali kakak nak cuba ini. Nampak sedap:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye kak biasa pun yang buat guna pulut juga.......tapi kali nie....yan try pula macam nie.....bila rasa sedap juga...tu yan kongsi kat sini....bolehlah akak cuba nanti.....

      Delete
  3. nampak sgt rumit nak sumbat2 bagai..mmg rajin yan kita ni..

    unik sikit resepinya..next time nor nak cuba..

    ReplyDelete
    Replies
    1. taklah susah sangat kak nor......rajin.....taklah juga....cubalah kak insyaallah sedap.....

      Delete
  4. Replies
    1. kalau tak pernah.....nanti bolehlah cuba KA......

      Delete
  5. salam yan..pertama kali tau tengok sotong sumbat ni.. best jugak. biasanya sini kalau sumbat2 tu ,ketupat sotong yg letak pulut dalam sotong.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang sumbat pulut tu dah biasa......sekarang nie...kita cuba yang luar biasa nie pula he heee......

      Delete
  6. YE LE YAN.. SELALU TENGOK KETUPAT SOTONG AJE... NI MMG LUARBIASA..

    ReplyDelete
  7. huhu perut terus terasa lapar..

    ReplyDelete
  8. Ummi pun tak pernah masak lagi macam ni Yan, nampak sedaplah Yan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau belum pernah....nanti ummi cuba tau......insyaallah....sedap ummi..

      Delete
  9. sedapnyer Yan...sutun ni peberet famili kak fiza ni...selalunya sutun ni kak fiz masak sambal tumis ja...x pernah lagi try masakkan selain dr sambai nih...pasni leh la try buat tgk sutun sumbat ni....sedapnyer Yan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. sotong memang selalu orang buat sambal.....tapi sesekali tukar menu macam nie.....sedap kak....cubalah ye....baru tau....kesedapannya he heee......

      Delete
  10. Terliur akak Yan... sotong peberet akak anak beranak... boleh cuba resepi Yan ni.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. cubalah...kak yati....tak rugi memang berbaloi2 he heee....

      Delete
  11. jadi lapar nie lihat makanan enak enak macam nie

    ReplyDelete
  12. memang nampak best....sangat mesti sedapkan.....yan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. cubalah....mana tahu...boleh memikat selera he heee....

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...