I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Monday, 4 February 2013

SIAKAP TIGA RASA






Assalamualaikum.....salam sayang untuk semua kawan2 moga kalian berbahagia selalu hendaknya ye......!!!!!!ok....di n3 kali nie....yan nak kongsi resepi siakap tiga rasa....jadi bila nak masak ikan siakap nie.....kena cuci bersih baru tak berbau hanyir....dan petua untuk menghilangkan hanyir ikan siakap nie....lepas siang cuci bersih kemudian tuangkan 2 sudu cuka gaul rata kemudian bilas bersih dan boleh di masak....oklah...untuk tahu resepi kita kali nie....jom intai kat bawah yeee.......


 





BAHAN2NYA.........


A        1 ekor ikan siakap cuci bersih
           4 sudu tepong kfc/ jagung

B        1  batang lobak merah   potong
           5      ,,      kacang panjang  ,,
           1  biji       timun jepun        ,,
           1    ,,        bawang besar     ,,
           10  ,,        tomato ceri
           2    ,,        cili merah           ,,
           1/2 ,,        bunga kobis        ,, 

C         3 s/b cili bland
            4 s/b sos cili
            4 s/b   ,,  tomato
            2 s/b   ,,  lada hitam

D         3  biji bawang merah mayang halus
            4  ulas    ,,       putih        ,,          ,,
            1  inci halia                     ,,          ,,



    





CARA MEMBUATNYA............


Gaul bahan A dan goreng hingga garing angkat dan toskan sementara itu panaskan sedikit minyak tumis bahan D hingga garing masukkan bahan C kacau rata kemudian masukan garam 1 sudu gula dan sedikit perasa kacau bila naik minyak masukkan sedikit air kemudian masukkan bahan B satu persatu bila dah masak rasa...semua ok...angkat tuangkan atas ikan tadi....bolehlah makan dengan nasi panas2.


 



SELAMAT MENCUBA UNTUK SEMUA............

SAMPAI JUMPA LAGI.........DA.....DA.....

28 comments:

  1. assalamualaikum

    ikan siakap mmg ada dlm peti tu..idea utk juadah hari ni..tq yan

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2....kaknor...cubalah...menu untuk tengahari nie.....

      Delete
  2. ikan siakap KY tak makan< tapi eeemmmm....hiasannya tu..teliur KY tengok, suka sangat sayur campur tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. KY.....boleh tukar ikan bawal buat masak macam nie....sedap...

      Delete
  3. ala2 ni dah mmg feveret sekeluarga

    ReplyDelete
  4. Ikan siakap?? sedap!..
    boleh tukar ikan lain kot masak tu kan Yan??:0

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh Atie......ikan apa pun sedap.....nak pula ikan bawal lagi sodap.....

      Delete
  5. meriahnya siakap 3 rasa kak yan ni..colorful, mesti sedap ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sesedap kemeriahannya......orang yang makan pun ceria.....he heee....

      Delete
  6. Kalau ada depan kakak ni kakak makan dulu tomato ceri dia dulu Yan. Kakak suka tomato ceri masam-manis dia hmmm....

    ReplyDelete
    Replies
    1. aaaa....yan pun sama kak.....suka ngan tomato cery nie....makan macam tu pun sedap....

      Delete
  7. kalau dapat makan ken ratah2 baruler sedap sesangat.... kepala paling sedap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu......masak yang besar nie....sekali makan je.....meratah yang lebih....tapi orang cakap kepala tak boleh makan....nanti cepat lupa...he heeee....

      Delete
  8. Ratah pun sedap ni. Puas hati masak kalau ada org makan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. lebih banyak ratah dari makan ngan nasi.....itulah semua suka kalau masak macam nie....

      Delete
  9. sedapnya....peberet akak tu.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau macam tu......peberet kita sama2lah tu....he heee....

      Delete
  10. Hurmmm kalau umah akak sblh umah yan,tentu time xsihat mcm ni upah yan masak je

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye...ke..tak payah upah sebagai jiran tolong menolong amalan mulia....ala...siannya.....tak sihat ye.....

      Delete
  11. Salam Yannnnn....sedapnyer siakap tu,...meriah dengan sayuran...kak fiza suka...tgk kuah dia pun dah buat kak fiza terliuq ni....dapnyer yan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang meriah sangat......biasalah kak...yan nie...jenis suka makan sayur.....tu sebab bubuh banyak tu.....haikak fiza nie.....tengok kuah pun dah teliuq....lepas nie...buat tauuuu......

      Delete
  12. Waa sedap ni Yan, boleh tambah nasi sepinggan lagi kalu lauk macam ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mesti punya kak ros......selalunya macam tu lah.....he heee....

      Delete
  13. Nampak menyelerakan. Sy ada jugak ikan siakap tu, kalau rajin semua boleh jadi kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. cubalah fazian.....sedap tau...siakap masak macam nie...

      Delete
  14. best singgah sini banyak resepi menarik......

    ReplyDelete
    Replies
    1. singgah selalu untuk resepi baru......

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...