I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Sunday, 17 February 2013

AYAM MASAK LEMAK SAYURAN






Assalamualaikum........

                       Salam sayang untuk semua.......
Kawan2 n3 kali nie.....yan nak kongsi satu lagi resepi yang mudah dan ringkas senang di sediakan untuk yang sibok berkerja balik pun dah lewat jadi masakan yang ringkas2 macam nie....amatlah sesuai untuk di masak ok untuk resepi jom kita sama2 intai kat bawah nie.........


 





BAHAN2NYA.........


A      4   keping dada ayam
         2   biji kentang 1 belah 4
         1   batang serai di ketuk
         8     ,,  terong bulat hijau
         1   batang kayu manis
         2   kuntum bunga lawang
        
         
     

B      2   labu bawang besar
         2   ulas     ,,        putih
         7   biji cili api
         1   inci kunyit hidup
         1     ,,   halia 




C      300  ml santan/ susu
         1/2   biji cili bangla hijau
         1/2     ,,     ,,      ,,     merah
         1     cekak daun pucuk manis/ asin2
         1     helai daun kunyit 


 
             






CARA2 MEMASAKNYA.......


Bland bahan B hingga halus masukkan kedalam periuk panaskan diatas api sederhana masukkan bahan A tutup periuk sebentar untuk bagi kentang empuk bila dah empuk masukkan bahan C berserta garam dan sedikit serbuk perasa kacau rata bila mendidih bolehlah di angkat dan hidang.










SELAMAT MENGUBA UNTUK SEMUA............

                 JUMPA LAGI..........DA........DAAAA..........

36 comments:

  1. baca resepi dah terasa kat mulut hehehe...sayur apa bleh ganti sayur asin utk masak resepi ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul ke nie.....yan rasa daun salam...bayam pon boleh kot he heee......

      Delete
  2. mmg sesuai tuk yg bekerja...mudah gitu kak :)) thanks...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sangat2 sesuai....tak perlu masak sayur goreng lagi kan...?

      Delete
  3. ni first time tgk kak yan... resipi pun simple...blh try...=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. cubalah....ringkas je.....so..cuma buat sambal ikan ape2 dan ikan goreng dah cukup sebab dah ada sayur kat dalam ayam tu kan...?

      Delete
  4. Selalu kalau msk lmk ltk kentang jerk xterpikir pun nk ltk sayur2 mcmnie...blh cuba nnt :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang pun....tapi bila buat macam nie....tak perlu goreng sayur lagi...ringkas kan...?

      Delete
  5. nampak menyelerakan nih...biasa letak kentang je,tak pun nenas,ini mcm2 bole letak ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. cubalah...nie macam masak 2 dalam 1 gitu.....

      Delete
  6. sedapsssnya!
    ni kalau mecingkan nasi panas2 vaaa best!
    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sesuai sesangat lah tu....tambah pula ikan masin huuuu....tak hingat you.....

      Delete
  7. Replies
    1. KA.....nak tahu sedap ke tak lepas nie...cuba ye....

      Delete
  8. tengok ni teringat dalam peti ais ada belimbing buluh tak bersentuh lagi...arghhhh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mar.....belimbing buluh tu....sesuai masak lemak ngan udang baru sedap.....he heee.....

      Delete
  9. Saya semua jenis ayam klu masak lemak mmg suka.. tambah2 klu masak lemak cili api..hehe.. yg ni senang sikit buat, nti boleh cuba..:)

    ReplyDelete
  10. Ada pucuk manis tu yg kakak suka Yan. Kalau dah masak sekali ada sayur dan lauk dah tak payah banyak-banyak dish kan... lagi pulak sedap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu kak......yan pun suka sayur pucuk manis nie....yan tanam sendiri pokoknya kak....

      Delete
  11. nyum nyum..makan dgn nasi panas2..pastu ada ikan kering goreng pulak..hmmm...(sbb tu la badan tak mau turun2 hehe)

    thanks follow akak..follow sini jugak sambil klik nuff utk yan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu memang sedap sangat....lepas tu ber tambahlah berat badan sekali he hee.....

      sama2....tq tolong klik nuff yan tu.....tak bertambah2 lagi dari dulu sampai sekarang nak buat macammana tak de yang sudi nak klik he hee.....tq..

      Delete
  12. Meriah sayurannya Yan... sedap jer akak tengok :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu baru tengok kak yati.....belum makan...nanti cuba tau...he heee...

      Delete
  13. Assalamualaikum...Emmm ni baru betul2 lauk all in one...sesuai sangatlah utk suri rumah yang bekerja...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam sue....

      betul tu.....memang sesuai sangat untuk yang sibuk kan...?

      Delete
  14. senangkan satu lauk dah ada bagai... baguih baguih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang senang sesangat kan....bukan apa jimat masa he heee.....

      Delete
  15. Yan ,sedap ni makan dengan nasi panas2, masak pun senang kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu ummi....jimat masa kan banyak benda lagi nak buat he heee....

      Delete
  16. kak suka juga masak lemak kuning ni..byk sayur lg sedap..tapi anak2 lah tak berapa nak mkn sayur

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau macam tu....kita jelah....makan sayur...anak2 makan kuah ngan ayam je he hee.....

      Delete
  17. sedap.....lapar pulak perut ni.

    ReplyDelete
  18. yang simple2 campak2 macam ni memang sedap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah.....simple....janji sedap betul tak...?

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...