I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Wednesday, 6 February 2013

KEK UBI KAYU COKLAT RICE





Assalamualaikum......
Salam sayang untuk semua kawan.....moga sihat sejahtera selalu.....n3 kali nie....yan nak kongsi resepi kek ubi kayu...pernah kah kawan2 semua mencuba.....yan pun baru kali pertama mencuba ternyata hasilnya memang sangat2 yummy gitu....mula tercetus idel nie....sebab ubi kayu nie....ada orang bagi...so...yan rebus...lama tak empuk2 jadi ada lagi baki seketul.....jadi terpikir bila rebus tak empuk cuba parut Fikir Punya Fikir nak buat bingka kan tak de..yang makan....itu sebabnya jadi kek nie....hanya ini yang diaorang suka dari sini bermulanya kek ubi kayu.....oklah jom kita intai resepi kat bawah nie........


 





BAHAN2NYA...........


A      250 gm butter
         170 gm gula
         5     biji telur

B      450 gm tepong gandum ayak 3kali
         1     sudu soda
         1       ,,     serbuk penaik
         2     cawan ubi kayu parut buang airnya
         1         ,,    coklat rice banyak lagi sedap

 

 






CARA MEMBUATNYA........


Pukul butter dengan gula hingga kembang masukkan telur satu persatu bila dah kembang masukkan bahan B satu persatu hingga habis pukul biar sebati sapu loyang dengan sedikit minyak tuang adunan tadi bakar selama 35 minit dengan suhu kepanasan 170c.



 




SELAMAT MENCUBA.........UNTUK SEMUA............

JUMPA LAGI.............DA......DAAA......

26 comments:

  1. aik, cam sedap.. x pernah lak mkn kek ubi kayu ni.. sllunye mak rebus jer ubi ni, cicah sambal tumis..

    ReplyDelete
    Replies
    1. lepas nie cuba aizu buat....selalu rebus je kan....cuba macam nie pula mesti sedap cubalah ye....

      Delete
  2. salam yan,
    zila x pernah makan lagi nie..camne rasanya tue?..wahh smakin kretif yan kan..suka3x:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. .rasa macam tepong suji pun ada...luar biasa sikit tapi memang sedap.....sikit2 je he heeee......

      Delete
  3. Mesti sedap Yan.. belum pernah jumpa lagi rsepi kek ubi kayu ni.. 1st time kt sini..hehe..bagus jg idea ni..
    TQ share..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. he..heee...yan pun 1st time buat juga Atie.....sedap juga....tu pasal yan kongsi nak suruh semua kawan2 cubalah nie.....sama2...

      Delete
  4. Replies
    1. ye ke....yan pun jarang2....nie pun orang bagi....tu pasal buat kek nie....

      Delete
  5. wah.. yan tak penah lagi makan kek ubi kayu..ntah camne rasanya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bolehlah mayang......cubalah buat....untuk mengetahui rasanya.....

      Delete
  6. Baru tau ubi kayu pun bleh buat kek

    ReplyDelete
    Replies
    1. hanya mencuba......tup2...jadi....boleh kongsi kat sini....he heee....

      Delete
  7. org pandai masak ni..mcm2 idea ada ye..

    good2:)

    ReplyDelete
  8. waa kreatifnya Yan, mesti sedap tu. ummi suka sangat bingka ubi,kek ni ada rasa ubi kayu, mesti ummi suka juga ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah...ummi tiba2 pula datang idel pasal buat kek ubi kayu nie....sedap ummi...bolehlah ummi cuba....kalau nak tahu rasanya....

      Delete
  9. Replies
    1. KA....nak tahu atasnya rangup....bila gigit kek ubi ada rasa coklat tu....rasa yummy sangat......

      Delete
  10. kalau kreatif + rajin semua pun boleh jadi

    ReplyDelete
  11. Replies
    1. lebih kurang begitu lah.....cuma di tambah ubi kayu (singkong)betul ngak ya......

      Delete
  12. Tak pernah makan kek ubi kayu..tentu sedapkan....

    ReplyDelete
  13. MP....kena cuba....baru tahu he heee......

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...