I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Wednesday, 2 January 2013

SIAKAP OREGANO GORENG SAYUR






Assalamualaikum...selamat menyambut tahun baru untuk semua....dan salam rindu untuk semua kawan2 yang di sayangi moga kalian semua sihat sejahtera selalu hendaknya.......aduh....lama betul rasanya tak buat n3 baru dan tak singgah blog kawan2 semua minta maaf ye....semua....internet terputus pula lama pulak tu....sekarang pun masih belum baik sepenuhnya.....ok kawan semua hari nie yan nak kongsi satu resepi......mengunakan ikan siakap......
untuk yang berminat bolehlah intai kat bawah nie......


 





BAHAN BAHANNYA..........


A     1 ekor ikan siakap
        1 sudu oregano
        2 sudu tepong jagung dan garam

B     2  kuntum cendawan halus hitam
       7  batang kacang buncis
       2  biji cili besar potong memanjang
       1  labu bawang besar
       2  sudu taucu cuci toskan
       1  biji tomato potong 4
      
C     2  biji bawang merah potong halus
        3  ulas   ,,       putih      ,,         ,,
        1  inci halia                  ,,          ,,
        1  sudu halba campur
        1    ,,    lada hitam kasar 

D     1  sudu tepong jagung bancuh dengan air


 





CARA MEMASAKNYA............

Gaul bahan A goreng hingga garing dan angkat panaskan sedikit minyak tumis bahan C hingga naik bau masukkan bahan B kacau rata masukkan sedikit garam dan serbuk perasa akhir sekali masukkan bahan D kacau sebentar bila dah pekat sikit angkat tuang atas ikan yang di goreng tadi siap.....sedap di hidang dengan nasi putih panas2


 


selamat mencuba untuk semua.......!!!!!!!sampai jumpa lagi..........daaaaa.......

18 comments:

  1. Sedap nampak ikan siakap.. jarang makan ikan siakap Yan...sini mcm susah nak dpt..
    tu lah perasan...lama Yan sepi...tertanya2 juga..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye..ke atie...kat sini sentiasa je...ada...haaa...tulah pasal internet terputus pula..nie yang susah sikit....

      Delete
  2. Salam syg yan,
    owhh patutlh bbrapa hari senyap jew..miz u..wahh kluar dgn menu yg sedap nie..tumpang mkn kt sini yan..slamat thn baru buat yan n family:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam sayang untuk Zila....juga...
      haaaa....tu...lah...miz u to...boleh2...bila nak datang.....sama2 untuk zila juga...he heee....

      Delete
  3. Assalamualaikum yan,

    lamanya tak rasa masakan kat sini, rindu pulak heheee..

    selamat tahun baru

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam....KY
      huhuuu....sedihnya....nak buat macammana...kan...rindu kat yan ke...kat n3 yan...sama2 KY....

      Delete
  4. Dah lama tak mkn ikan siakap, sedapnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye...ke...kesiannya...mai sini yok...makan sama2...

      Delete
  5. lain sikit resepi ni...buh oregano ye...mcm sedap aje rasanya tu..leh try nti...tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikut citarasa barat sikit....sekali sekala tukar selera....sedap....dengan aroma oregano.....gitu...

      Delete
  6. Replies
    1. ye ke....cubalah...KA...sedap memang puas hati dua dalam satu lagi...tak payah masak sayur dah....he heee...

      Delete
  7. bolehlah masak siakap hari ni..tq for the resep ye

    ReplyDelete
  8. Senangkan...sayur pun ada.....boleh cuba ni...
    Oregano yg dlm botol kecik tu ke yan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang senang 2 in 1 cubalah...ye... memang itulah dia...

      Delete
  9. wahhh..nmpak sedap...n mkanan yg sihat ni.. :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...