I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Tuesday, 29 January 2013

AYAM GORENG BEREMPAH






Assalamualaikum......salam sejahtera untuk semua yang di sayangi moga kalian sihat selalu hendaknya.....untuk n3 kali nie....yan nak kongsi resepi ayam goreng berempah yang boleh kita nak goreng atau bakar....dua2 sedap....ayam berrempah nie biasa kalau yang bakar yan akan makan dengan pulut kuning dan yang goreng sedap di makan apa2 saja nasi.....ok untuk resepi nie.....jom kita lihat di bawah nie.........


 




BAHAN2NYA..........


 A     1  ekor ayam potong 12
         4  tangkai daun kari
         2  sudu garam dan kunyit

B      2  s/b  biji ketumbar
         1   ,,    jintan manis
         1   ,,        ,,    putih
         2  batang  serai
         1  inci halia
         5  ulas bawang putih
         7    ,,        ,,       merah
         7  tangkai cili kering

CARA MEMBUATNYA..........

Bland semua bahan B hingga halus kemudian gaul bersama bahan A hingga sebati tutup perap selama 2 jam lagi lama lagi sedap....masuk kan dalam peti ais .

CARA MEMASAKNYA.......

Panaskan minyak goreng hingga kekuningan angkat dan hidang sedap makan sewaktu panas2.
 
 

 




SELAMAT MENCUBA.......UNTUK SEMUA.........JUMPA LAGI...
DA.......DA......

48 comments:

  1. Replies
    1. cubalah lia.....mesti abang suka he heee....

      Delete
  2. Replies
    1. sesangat simple....yang penting sedap.....

      Delete
  3. Kalau mkn pns2 nie mst sdpkan :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. yap....betul sedap makan panas2.....

      Delete
  4. Kakak suka kalau makan ayam berempah ini dgn nasi lemak dan sambal tumis sedapnyaaaa:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang betul kak....sangat2 sesuai.....sedap..

      Delete
  5. yang ini makan gitu pon sedap hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang pun KA.....rangup je.....krup2......yummy...

      Delete
  6. Ya ALlah sedapnya..mmg hobi mkn ayam..

    ANAK2 LE..

    ReplyDelete
    Replies
    1. budak2 memang suka sangat dengan ayam goreng nie....nak pula goreng garing2 huuuu......layan habissss.......

      Delete
  7. Dah lama tak buat ayam rempah nih. Sedapnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah lama ye....!!!!!lepas nie...kena buat lah....kan teringin pula he heee...

      Delete
  8. senang jekan yan...cuma bila makan sendiri malas nak blend bagai tu ...last sekali goreng letak kunyit ngan kari je he.he..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok lah tu.....tapi sesekali boleh juga merajinkan diri....cuba tau...mesti semua suka......

      Delete
  9. suka makan ayam goreng rempah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama lah suraya......menu tetap seminggu 2 kali....kalau tak bebudak tu...asyik tanya je......

      Delete
  10. Replies
    1. betul tu....Mar....sedap di makan begitu saja.....macam iklan pula he heee....

      Delete
  11. sedap..suka makan ayam rempah...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau suka....selalu juga Atie memasaknya ye.....

      Delete
  12. nak buat nasi lemak weekend ni... blhlah try resipi kak yan nanti...hehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh2...memang sesuai sangat....makan dengan nasi lemak boleh bakar atau goreng tapi kalau bakar renjis pati santan lagi sedap.....

      Delete
  13. ala..yan, suka buat lauk ayam..nak kena buat jugak lah ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. cubalah KY.....senang dan mudah je......yang pasti sedap....

      Delete
  14. Peberet Nabil ni, ayam goreng berempah ni... sodap katanya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama macam bebudak kat rumah.....suka sangat ayam goreng macam nie......

      Delete
  15. Salam Yan, ummi pun suka sangat ayam goreng berempah, makan dengan nasi lemak pun best kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ramai yang suka kesedapan ayam goreng berempah nie....ummi termasuk kita juga ye...ummi...sedapkan....?

      Delete
  16. suka la ayam berempah nih..
    nanti nk try buat..tq yan coz kongsikan bersama

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 cubalah.....memang sedap.....

      Delete
  17. Aslmkum Yan
    ayam goreng berempah sedap mkn dg nasi lemak...kebetulan hari nipun masak ayam goreng berempah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam.....Mamasya...

      haaa....tu laaa....sangat sesuai makan dengan nasi lemak....sedapkan...?

      Delete
  18. Replies
    1. sorrylah....ye...!!!!! internet terputus lagi.....nie pemasangan semula pun lembab sikit susah nak buat n3 baru.....jumpa bila semua ok...nanti ye..

      Delete
  19. best nye ayam goreng berenpah. FnF kalo letak serai sure makan ngn nasik lemak bertambah2... kalo utk mkn ngn nasik panas, tak letak serai pun... hehe... resepi pun lebih kurang sama aje... cuma FnF letak kiub ayam utk penambah perisa (unhealthy betul kan) and b4 goreng gaul dulu ngn tepung beras.

    ReplyDelete
    Replies
    1. oooh....yan belum pernah cuba.....yang bubuh tepong beras nie....lepas nie bolehlah yan cuba.....tq ye.....!!!!!!

      Delete
  20. ayam grg brempah mmg best...QH bru pas buat gak..sedap mkn dgn nsi lemak..perghhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaaa....memang pun sedap kan....nak pula makan masa panas2 memang perghhhh.....

      Delete
  21. Salam..ayam goreng berempah ni memang kegemaran airis sefamily,thanks sharing..

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalah tu....airis....kat rumah yan kalau masak seekor mesti tak cukup punya....mesti lebih budak2 makan macam tu je.....

      Delete
  22. ahhhh nak satuuuu.. hahaha.. dari dulu mmg suka ayam.. ahri tu mak beli ayam berempah.. satu dia bli msa tgh hari, lgi satu msa petang.. 3-4 ayam kot sy bedal.. haha.. tpi xpena try lagi msk ayam berempah

    ReplyDelete
    Replies
    1. lepas nie boleh try....mesti family you suka......

      Delete
  23. Replies
    1. memang sedap.....nak pula panas2.....

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...