I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Monday, 14 January 2013

KEK STRAWBERRY YOGURT





Assalamualaikum......selamat pagi semua....moga kalian sihat dan bahagia hendaknya........apapun terbaik untuk semua.......ok kawan2 hari yan n3 satu lagi resepi kek.....yang boleh di katakan senang dan mudah untuk membuatnya.....bahan2 kek seperti biasa cuma di tambah yogurt dan buah strawberry yang di potong dadu....untuk memastikan rasa masam pada kek ini......oklah.....untuk yang ingin mencuba bolehlah intai kat bawah nie.....ada resepinya....


 





BAHAN2NYA..........

A         400 gm tepong naik sendiri
            140   ,,  yogurt mixed berris 
            150 ml  minyak jagung
            5     biji strawberry di potong dadu
            1     s/b        ,,          emulco


B          220 gm gula
             6     biji telor
 
             
           
           





CARA MENYEDIAKANNYA.............

Pukul bahan B hingga kembang masukkan bahan2 A satu persatu adun hingga rata kemudian sapu minyak pada loyang dan lapiskan dengan kertas minyak supaya senang untuk mengeluarkannya nanti....panaskan oven dengan suhu kepanasan 170c masak selama 35 minit....bila siap keluarkan dari oven sejukan sebentar.



 





BAHAN UNTUK ISING.......

A      500 gm krimwell
         120  ,,   shortening
         2     s/b liquid glucose
         gula ising ikut kemanisan

CARA MEMBUATNYA........

Pukul semua bahan hingga kental dan bertanduk kemudian bolehlah di hias pada kek mengikut citarasa anda.....


 




SELAMAT MENCUBA......UNTUK SEMUA........
JUMPA LAGI.........DAAAAA.........

44 comments:

  1. gulp.. banyaknyer stoberi .... alahai mayang ni mmg antoo kekk... ishh tak tahan nyer nengok kek tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. banyak ke....biasalah baru petik dari pasaraya....ishhh...betul ke mayang nie.... hantu kek eee....takutnya....takut tak cukup pula he heeee....

      Delete
  2. Sedapnya...mintak sikit.. kalau dekat nak jugak order :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh2......kita tak jual kalau nak makan kita.... boleh tolong buatkan...he heee....

      Delete
  3. Kak...bagi alamat rumah. Nak makan kek...hehehe...Terliur tau klo saya masuk blog nih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. no hp ada kat atas tu mesej je....bila nak datang boleh akak buatkan...untuk fiza....alaaa...cayang fiza he heee...

      Delete
  4. kalau nk cuba boleh dtg sinilah yan....
    tapi masalahnya anak2 okje tak hantu kek....nanti buat sayang tak habis...membazir (ceh! alasan he..he..)

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa2lah hainom...kau punya alasan tu oklah....boleh pakai..he heee...

      Delete
  5. wahhh..sodap!... nnti balik Selangor nak tempah satu nak tapau bawa balik Sabah buat Pa'e..hehhe.boleh yan?? :)

    ReplyDelete
  6. pink color..pandai buat kek ye..

    terliur menengoknya

    ReplyDelete
    Replies
    1. sikit2 je...kak nor....bukan pakar sekadar mencuba...

      Delete
  7. Yan ni chef ker? Comey jer kek tu. Teringin nak cuba tp anak bujang akak tu tak suka masam2. Dari masa dlm perut lagi dia duk mintak nak yg manis2 ja huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak..lah chef kat rumah sendiri je...he heee...cuba je...taklah masam sangat....masam manis gitu....

      Delete
  8. Yan ni chef ker? Comey jer kek tu. Teringin nak cuba tp anak bujang akak tu tak suka masam2. Dari masa dlm perut lagi dia duk mintak nak yg manis2 ja huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. nie...mesti kes silap tekan nie...he heee...

      Delete
    2. Bukan silap tekan,memang nak tekan dua kali hahahaha. Dak aih tadi tekan keluar error, tu tekan lagi sekali...jgn marah naaaa

      Delete
    3. tak pa...tekan banyak2 nanti banyak sikit komen kat sini...he heee....

      Delete
  9. tolong pos kat KA sikit hehehe. done clik2 ye

    ReplyDelete
  10. salam yan
    alahaiii ada lg x nie?..wat zila kecur jew tau..bila la nk cuba nie..nampak sedap yan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu..lah...zila kat rumah nie kalau kek satu hari je...lepas tu...jangan di cari....kesianya....tak pa...nanti ye....

      Delete
  11. Cantiknya kek tu Yan...nampak sedap la...terasa plak kat tekak ni nak makan kek...huhuhu....

    Pandai Yan masak...membakar...semua nampak sedap n senang...kalau la kita berjiran kan baguih...leh la kak fiza sua pinggan kosong...he he he

    ReplyDelete
    Replies
    1. sabaq... kak fiza....kan kak tengah deit...nanti bila dah kurus....yan buat hantaq pi penang rumah kak tau.....mai lah dok sebelah rumah yan ada lagi kosong...he heee....

      Delete
  12. sweet nya kek tu.... comel jer warna pink

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye..ke...mesti suka warna pink ni...kan...?

      Delete
  13. aduhai ..memang pantang nampak kek dan strawberi ....sedapnye ..slurppp meleleh plak ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooo...hantu kek dan buah straeberry...lah ye...cubalah buat...memang puasa hati dengan rasanya...

      Delete
  14. eemm...cantiklah yan, itu belum rasa lagi, tentu sedap...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sikit2 je KY.....lepas nie rasa....tapi buat dulu tau.....sedap sangat KY....

      Delete
  15. nyum.nyum, sedapnya Yan,sepotong tak cukup ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ummi...jangan kata...sepotong...sebiji pun tak cukup sekejab je dah habis...sebiji he heee....

      Delete
  16. Replies
    1. cubalah....kalau nak tau....he heee...

      Delete
  17. sedapnya kak yan..kalo ank sy tgk ni mesti dia suka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salina....baguslah kalau anak2 suka....macam yan anak2 suka....mak dia pun buatkan lah....tu sebab hari2 ada... je resepi baru...suka kalau masak ada orang makan he heee....

      Delete
  18. adusss kak jeles ni...cantik tul kek tu..mewah pulak tu ngn stoberi..suka suka..

    ReplyDelete
    Replies
    1. cantik ke QH....yan rasa cantik yang QH lagi...memang banyak stoberry tu...tapi tak de...yang berani nak makan sebab...tak suka masam gitu...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...