I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Wednesday, 9 January 2013

IKAN PISANG MASAK DAUN KUNYIT





Assalamualaikum........salam sejahtera kepada kawan2 moga hari ini menjadi hari terbaik untuk semua......Allhamdulillah pada hari ini dengan rahmatnya dapat kita bersama lagi dengan n3 terbaru ini.....hari nie.....yan nak kongsi satu resepi turun temurun warisan dari mak yan.....masakkan nie....boleh di gantikan dengan makanan laut yang lain......seperti udang sotong dan ketam.....inilah salah satu makanan kegemaran yan dari zaman kanak2 hingga sekarang...kepada yang nak mencubanya.....boleh intai resepi kat bawah nie......ye.......









BAHAN BAHANNYA..........

A       1 ekor ikan pisang potong dan goreng
          1/2 biji  cili bangala  hijau potong panjang      
          1/2  ,,     ,,        ,,       merah   ,,           ,,
          1  labu bawang besar             ,,         bulat
          2  helai daun kunyit  mayang halus

B        6 biji cili kering
           1 labu bawang besar
           3 ulas      ,,       putih
           1 batang serai

C        1 cawan santan/ susu cair
           1 keping asam gelugur

 
           





CARA MEMASAKNYA..........


Bland bahan B hingga halus....panaskan sedikit minyak tumis bahan B hingga naik garing kemudian masukkan bahan C berserta sedikit garam dan 1 sudu gula....selepas itu masukkan pula bahan A kacau biar rata bila mendidih bolehlah di angkat dan hidangkan.


 



SELAMAT MENCUBA UNTUK SEMUA..........
SAMPAI JUMPA LAGI............DAAAAA.........

24 comments:

  1. Seumur hidup saya yang x reti memasak ni, tak penah g beli lada benggala apatah lagi memasak, so nak kena majukan diri ni sikit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul ke nie...tak pernah beli tak apa jangan sampai tak kenal sudah....ye betul tu...plan2 belajar moga satu hari nanti akan jadi tukang masak terbaik....tak payah kat hotel...kat rumah pun ok...

      Delete
  2. Ikan pisang tu ikan apa kak? 1st time dgr nih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikan nie...bukan dari malaysia tapi luar negara ikan yang sisiknya halus sangat....biasa di jual kat pasaraya itulah nama yang di tulis di situ....

      Delete
  3. sedapnya..suka sgt dgn hidangan goreng2 simple ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang pun rasa jimat masa di dapur kan...?

      Delete
  4. ish sedap ni.. lain dari yg lain ada daun kunyit,serai, santan ngan cili bengala ekk.. kena try ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kegemaran yan nie....cubalah...mayang..

      Delete
  5. Rajinlah akak ni memasak..thanks 4 sharing =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasa nea lopah....nama pun suri rumah tangga...

      Delete
  6. sedap pulak akak tengok.. ada kuah pulak.. boleh cuba ni Yan :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sedap kak....kuah dia jangan banyak2 sangat kan lari rasanya....

      Delete
  7. betul first dengar ikan pisang...
    nampak menyelerakan betul ni....

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin kat tempat lain...lain namanya kot....tapi itulah nama tertera di sisi ikan tu....isinya memang sedap...lemak2 gitu....

      Delete
  8. Wllau blm prnah cuba.....tp akak blh rasa kesedapannya. Daun kunyit dan serai....pergh gerenti sedap lauk ni..nanti nak try hjg mggu....thanks!

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang gerenti sedap punya....kalau tak....yan tak kata lauk kesukaan yan la...yan kan cerewek....

      Delete
  9. sedapnyeee.. tp kak, ikan pisang tu pe ek.. slame ni dgr ikan ayam je.. heheheh...pandai akak msak

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak pun tak tahu nak cakap macammana...tapi di pasaraya segi fresh memang ada di jual....

      Delete
  10. ikan pisang tu ikan apa kak..tp tgk rupa macam ikan tongkol jer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. rupa dia lain....tak sama dengan tongkol dia jenis ikan bersisik halus lebih kurang ikan salmon gitu...

      Delete
  11. Assalamualaikum Yan,

    wahhh...nampak selera sungguh....terima kasih ya yan ,kongsi resepi.
    Kalau tukar dengan Ayan atau daging boleh tak yan...?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2...kak ros...boleh tapi kak ros kena tambah halia dan rempah tiga serangkai tu....

      Delete
  12. wahhh..menyelerakan!..
    ikan pisang?? Yan, sy 1st time dgr ikan pisang ni..maklum pengetahuan ttg jenis2 ikan ni mmg failed..haha:D.. sllu nya hubby yg pegi pasar ikan..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu...la...atie...ramai sangat tanya ikan pisang tu apa...yan...pun tak tahu nak cakap macam mana sebab kat situ memang tertera namanya sebegitu.....kalau yan beli lagi...yan n3 kan gambar ikannya ye....

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...