I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Sunday, 27 January 2013

KEPAH GORENG CILI API






Assalamualaikum......salam sayang untuk semua teman2 moga kalian semua sihat sejahtera selalu hendaknya.....apapun yan mengharapkan yang terbaik untuk semua.......ok...kawan2 di n3 hari ini yan nak kongsi satu resepi yang sangat2 mudah disediakan dan hasilnya memang terbaik......sangat sedap di makan dengan nasi putih sewaktu panas2....mmmm..... memang tak boleh tahannnn....untuk yang nak resepi nie......jom jengah kat bawah nie......yeeee.......












BAHAN2NYA.............


A      1   kg kepah/lala
         3   keping cendawan kalau suka
         1   sudu serbuk kunyit


B       4   ulas bawang putih  di mayang halus
          5   biji      ,,       merah ,,      ,,           ,,
          1   sudu halba campur
         10  biji cili api di potong halus
           1  batang serai di ketuk

C        2   biji telur
           2     ,,  cili merah/hijau potong panjang
           1     ,,  tomato belah 6










CARA MEMASAKNYA.........


Panaskan sedikit minyak tumis bahan B satu persatu kemudian masukkan bahan A kacau rata masukan pula sedikit garam dan sedikit serbuk perasa kacau biar rata bila dah kering masukkan bahan C kacau rata dan bolehlah di angkat dan hidangkan.







SELAMAT MENCUBA.......UNTUK SEMUA...........

SAMPAI JUMPA LAGI.............DA........DAAAA.....

20 comments:

  1. errkkk...baru td bersembang dgn ofismate rindu nk mkn lala...tiba2 dh ada entri psl lala

    ReplyDelete
    Replies
    1. satu kebetulan lah tu......lepas nie....boleh masak macam nie....ye...sedap...

      Delete
  2. wahh.,,sedap!.. sy tak makan kepah Yan.. tapi hubby suka:)
    boleh lah cuba masak ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke...Atie tak makan kepah....rugi tau....sedap....kena pula masak macam nie...huuui...lagilah sikit2 tak cukup punya....cuba ye...Atie...

      Delete
  3. sedapnyer Yan...kak fiza n famili punya peberet ni....kalau buat masak lomak cili api pun sodap....dapnyer...=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. iya....yan jarang2 masak kepah nie....sebab yan dan habby je...yang makannya.....selalunya buat masak2 ringkas macam nie je....cubalah kak sedap........

      Delete
  4. Menggoda sungguh kepah yan ni...balik brunei kena cari kepah ni hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. mengoda.....dan tergodalah nie ye......cari jangan tak cari...lepas tu masak macam nie....sedap.....

      Delete
  5. Minggu ni tak leh ambik seafood ...dah bedal banyak semalam Yan kat Umbai...he..eh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang betul tu.....makan seafood nie......seminggu sekali saja...tak boleh ambil selalu.....kan kena gaut pula he heee......

      Delete
  6. kak kepah tak pernah beli tau..lala aje

    so ada resepi..bolehlah kak masak nanti..tq yan

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 kak nor.....cuba tau.....tak rugi kak......

      Delete
  7. lama tak makan kepah...nampak sedap

    ReplyDelete
    Replies
    1. lepas nie....boleh beli.....dan cuba resepi nie......ye kak....

      Delete
  8. sedapnya kak..dah lama saya tak makan kepah ni, susah juga nak dapat benda alah ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. iye.....jadi kat belah utara sana.....susah nak dapat ye......kalau macam tu cari yang sejuk beku....kat pasaraya biasanya adalah....tapi dah di kopek......

      Delete
  9. yang ini pun selalu dibuat hehehe mmg sedap !

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...