I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Thursday, 10 January 2013

NASI LEMON





Assamualaikum......salam sayang untuk semua kawan2 moga sihat sejahtera disamping family tersayang.......Alhamdulillah pada hari ini......hari jumaat dapat kita bertemu lagi dengan n3 terbaru dari yan.....untuk hari nie.....yan nak kongsi satu resepi nasi yang penyediaannya amat mudah dan ringkas tapi hasilnya......mmmm memang sedap......nasi lemon nie......lauk sampingannya yan buat salad mayo,salad lemon ,ayam goreng lemon dan beriyani ayam lauk ini sangat sesuai dengan nasi lemon nie......ok...untuk yang nak mencuba lihat resepi di bawah nie.......ye.......







BAHAN BAHANNYA..........


A         2  pot beras basmathi di rendam 1 jam
            3    ,,  air biasa
            1/2 tin susu cair
            
            
B          3 ulas bawang merah mayang halus
             2   ,,        ,,       putih       ,,           ,,
             6 biji buah pelaga

C          sedikit perwarna oren




CARA MEMBUATNYA........


Panaskan minyak jagung tumis bahan B hingga garing massukkan bahan A berserta sedikit garam dan masak seperti nasi biasa juga ye.....bila dah kering titikkan perwarna oren diatas nasi dan biar hingga nasi masak baru di kacau dengan senduk kayu.....supaya nasi tak patah dan nampak cantik.





BAHAN BAHAN UNTUK SALAD.......

salad ungu
tomato
cili merah cili hijau
timun jepun
bawang besar
mayonis dan garam serbuk lada hitam

CARA MEMBUATNYA..........

potong semua bahan2 dan gaul sebati siap.....

SELAMAT MENCUBA .............
           JUMPA LAGI...........DAAAAA........... 

20 comments:

  1. Sdpnya..mst rasa mcm masam2 manis eh...
    Boleh je nak kurang hrga pure marine collagen tu.. Berminat email saya ya : bellaisyqeef@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sedap tak masam sangat...cuma aromanya tu jelas terasa.....ok.....

      Delete
  2. menarik...nyum..nyum..rajin ngan tak rajin je la nak buat...hehehehe...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. suraya....kalau nak merasa....kenalah merajinkan diri....betul tak....

      Delete
  3. yan.. akak nak minta nama fb yan.. ada x

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf ye kak norli....tak ada...belum buat2 lagi nanti bila dah ada yan bagi ye.....

      Delete
  4. tak pernah makan lagi nasi lemon nie...mesti sedap kan..saya suka makan salad..sedap tu :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. cubalah buat nasi sedap....aroma lemon gitu....sama yan pun suka salad....

      Delete
  5. Waa memang nampak sedap tu Yan, tambah pula ada salad tu lagilah best kan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. cubalah ummi....anak2 semua cakap sedap....

      Delete
  6. KY berkenan dengan ayam tu..KY nak yg peha heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh KY....Kalau yan suka tang dada he heee...

      Delete
  7. sedapnyer yan...memalam ni tgk nasik ngan lauk pauk tu mmg tergugat la diet kak fiza ni....huhuhuhu... rindunya nasik....=(

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan kak fiza....sayang tau...dah penat2 berdeit...tu...sabar2 tau....

      Delete
  8. uiii sedapnya... presentation pun cantik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau nak tahu sedap ke tak....kena cuba tau...

      Delete
  9. Amboiiiiiiiiiii menyelerakan sungguh.....ayam goreng tu kalah kfc tau.....jeles dgn yan ni ,pandai betul dia masak

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih2....tapi jangan jeles tau....bukan pandai sangat pun sikit2 je....

      Delete
  10. tq always share resepi with us ye

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...