I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Wednesday, 16 January 2013

KACANG INDIA GORENG SOTONG





Assalamualaikum........salam sejahtera untuk semua.....kawan2 yang di sayangi......moga kalin sihat sejahtera selalu......ok...semua hari kita akan berkongsi satu resepi sayur yang yan pun baru pertama kali mencuba....kacang nie....orang panggil kacang india...yan pun tak berapa pasti kenapa itu nama di beri...mungkin sebab orang india je....banyak menanamnya kot.....apa pun tak kesahlah.....tapi...walaupun pertama kali memasak dan memakannya....rasanya memang sedap...bagi yan lah.....lebih sedap dari sayur kacang2 yang ada....ok....untuk yang inginkan resepi nie boleh intai kat bawah nie....yeeee........


 





BAHAN2NYA............


A       15   keping kacang india di potong
          1/4  cili bangala hijau/merah/kuning
          10   ekor sotong potong ikut suka

B        2     labu bawang merah mayang halus
           2     ulas    ,,         putih       ,,           ,,

C        2     sudu sos tiram
           1        ,,   lada hitam kasar
 


 






CARA MEMASAKNYA........


Panaskan sedikit minyak tumis bahan B hingga garing kemudian masukkan bahan C kacau sebentar bila dah naik minyak masukkan bahan A berserta sedikit garam dan sedikit serbuk perasa kacau biar rata...bila sayur dan sotong masak angkat dan hidangkan bersama nasi panas.......terangkat wehhh........



 




OK....SEMUA......SELAMAT MENCUBA........
JUMPA LAGI..........DAAAAA............

23 comments:

  1. kacang india?rasanya sy pnggil nama lain kot..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye...ke...apa namanya ye...nak juga tahu...

      Delete
  2. Replies
    1. bolehlah....suraya senang je potong cam nie....

      Delete
  3. Replies
    1. he heeee....cuba potong cam nie...tak susah...

      Delete
  4. Ohh... Yan sebut kacang India kakak terfikir-fikir kacang apalah tadi. Kakak sebut kacang parang tau Yan. Tapi sekarang ni macam susah nak jumpa. Masa kakak kecik kat kg dulu ada tanam tau...

    Tengok Yan punya resepi terus kakak teringin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke....kacang parang....baru tahu...sebab kat pasaraya tu...tulis kacang india...so...india pun indialah kak...sedap kak.... yan suka ngan kacang nie...

      Delete
  5. ooo kacang india namanya..tak pernah mkn..tapi biasa nampak..

    p/s nama kak panggilan adik beradik pun Yan juga..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau kak nor...tak pernah makan...cuba masak makan memang sedap kacang nie kak nor....

      p/s so...nak yan pangil kak nor ke kak yan nie....

      Delete
  6. hihihi..1st time lagi dgr Kacang India ni Yan..hehe..
    bagus lah dtg tmpt Yan ni byk benda baru yg atie beljar..(maklum jarang ke pasar...haha)...sedap je kan nmpk kacang tu..tp tak pasti ada kt Sabah ke tidak..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yan pun selalu nampak tapi... 1st time juga masak dan makannya....sedap atie....cuba atie cari mungkin ada kot...rugi kalau tak rasa.....

      Delete
  7. Sedap akak tengok sayur goreng Yan ni... Boleh juga cuba sebab anak2 akak suka sotong... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak yati pernah makan tak kacang nie....yan suka sangat...walaupun 1 st time memakannya.....

      Delete
  8. ooo kacang india mari hehehe....akak pernah makan kacang yg rupa dia nak sama cam kacang india ni, tapi kecik jer kacang tu. yg ni tgk macam besar la plak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan india mari....malaysia juga....akak yang kecil tu kacang sepat....lain tu....yang nie...besar2 punya...

      Delete
  9. salam yan
    nk kutip sotong tue dulu..corok bunga2 cantiknya..dh lama x buat corak camtu la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh2 zila....jangan lupa makan kacangnya sekali ye....lepas nie...bolehlah buat....

      Delete
  10. Oooo yang ni namanya kacang India.... hari ni baru tau

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak pun...baru kenal...baru sekali nie masak....kacang nie...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...