I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Thursday, 17 January 2013

TART TELUR





Assalamualaikum.....salam pagi jumaat yang penuh barakah untuk semua kawan2 yang sudi singgah sini.......moga kalian semua sihat dan berbahagia selalu hendaknya......ok.....kawan2 hari nie.....yan nak kongsi resepi kuih pula....atas permintaan sahabat bloger yan bernama KY yang nak cuba membuat tart telur.....sebenarnya...yan pun bukannya pandai sangat buat tart nie......biasalah setahun sekali je....tu pun time raya je......perhatian di sini.....bila membuat kulit tart yang penting jangan terlebih menguli silap2 jadi keras pula kulitnya ikut peraturan yang betul insyaallah menjadi.....ok..untuk yang ingin mencuba layan..... resepi kat bawah ye........



 





BAHAN2 UNTUK KULIT TART.......



A        225  gm tepong gandum
           100   ,,   mentega potong dadu
           4      s/b  air
           1      s/b  gula
           1      biji kuning telur
           1      sudu esen vanilla

CARA MEMBUATNYA...........

Ayak tepong masukkan kedalam mangkuk masukkan mentega ramas dengan hujung jari masukkan air serta telur uli hingga sebati dan menjadi doh yang lembut.....sediakan acuan tart dan ambil sedikit adunan tekankan kedalam acuan tart kemudian cucuk kan dengan garpu buat hingga habis dan bakar dengan suhu kepanasan 170c selama 15 minit.


 
           





BAHAN2 UNTUK INTI TELUR.......



A     3   biji telur
        1   s/b tepong kasted
        3   s/b gula
        1/2 cawan susu cair
        1   sudu esen vanila
         
CARA MEMBUATNYA........

bancuh semua bahan A kacau sebentar diatas api sederhana kecil jangan sampai mendidih cukup sekadar panas kemudian tapis lepas tu bolehlah di masukkan kedalam kulit tart dan bakar selama 20 minit dengan kepanasan 170c.
 
        
 



OK KAWAN2 ......SELAMAT MENCUBA.......JUMPA LAGI.............DAAAA.....

26 comments:

  1. slamat pagi yan,
    nampak sedap..zila dh lama x buat..aritu teringin nk makan beli jgk la kt jusco ..h ehhee

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat pagi zila...
      bolehlah....yan pun dah lama juga tak buat...last buat masa raya hari tu...semalam cuba buat lagi...untuk n3 hari nie....

      Delete
  2. akak tak pernah buat tart telur ni Yan... boleh juga cuba.. tengok resepi simple ajer :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye...ke..kak...lepas nie boleh cuba....senang je...

      Delete
  3. peberettt ni tart telur Yan...
    suka makan tapi beli dr kedai...hehehe:)
    senang jg buat sendiri kan???.

    ReplyDelete
    Replies
    1. atie....dah ada resepi...lepas nie buat sendiri tau....tak susah sangat....

      Delete
  4. Yan, favourite ummi gak ni Yan, teringat masa mengajar dulu, ada isteri cikgu yang jual tart telur ni, selalu order sebab memang suka sangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye...ke..ummi...kalau macam tu...yan kena hantarkan untuk ummi nie.....tapi jauhlah ummi...kalaulah berjiran mesti yan bagi....ummi...

      Delete
  5. Suka mkn tat telur nie..selalu beli je kat KING's.. blh la cuba nnt kalau rajin... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. selalu belikan...lepas nie...boleh cuba hasil air tangan sendiri pula.....

      Delete
  6. wah best2..nti nak buat tq resepinya

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 kak nor...cubalah kak nor....buat sendiri lagi dijamin bersih dan halal....

      Delete
  7. nak sikit... suka akak bendani..

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh....nak banyak mana....tapi ambil sendiri tau...he heee...

      Delete
  8. yannnn ni peberet akak tau. setakatni takpernah buat kat rumah, selalu duk buat kat kedai roti n kek jer hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak...asyik buat kat kedai je...sekali sekala buat kat dapur sendiri pula....lagi puas makannya he heee..

      Delete
  9. Replies
    1. suka ye...lepas nie bolehlah...buat KA....

      Delete
  10. saya suka mkn tat telur ni yan.tapi yang besa beli tu..dia punya pastri tu..macam dia guna roti croissant ja..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang kita beli kat kedai roti tu...lain rasanya...yang kita buat nie...rasanya tak sama.....jom cuba buat sendiri...

      Delete
  11. salam kenalan yann....
    tart nie kalu dpt yg pns2 mmg sedap...;))

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal.....
      betul tu.... asmah....tengah panas2 tu memang sedap.....

      Delete
  12. thank u yan, KY pasti buat, hari2 beli je, nak rasa juga yg buat sendiri ni..hihi

    ReplyDelete
  13. Wah hebatnya Yan....tak pernah buat lagi....hehe mmg tgn bangku betul..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak lah....sehebat mana pun.......tapi bolehlah sikit2.....ada ke tangan macam bangku......kaki ada la....he heeee......

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...