I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Tuesday, 16 April 2013

CHOY TAM GORENG UDANG






Assalamualaikum...........

Bertem lagi kita hari nie.....rabu yang cerah di sinari mentari pagi yang memberi senyuman pagi yang indah hanya tulisan dan gambar2 masakan sebagai pengganti diri....insyaallah kalau di takdirkan Allah suatu hari nanti pasti kita akan bertemu bersemuka antara satu sama lain.....ok kawan2 n3 kali nie....yan hanya bagi resepi yang mudah untuk semua salah satu menu yang wajib kat rumah yan....kadang2 dalam seminggu sampai 3 kali masak sayur nie.....tapi perbagaikan menunya....choy tam sejenis sayur seperti kobis tapi kecil2 yan selalu panggil baby kobis....ok untuk resepi nie....jom lihat di bawah ini........


 





BAHAN2NYA.........

A     6  biji choy tam 1 biji di belah 4
        2    ,,  cili merah potong serong
       10 ekor udang sederhana besar

B     3  sudu sos tiram
        1     ,,   serbuk pati ikan bilis

C     2  biji bawang merah di mayang halus
        2  ulas    ,,       putih   ,,      ,,           ,,


     
           





CARA MEMASAKNYA........

Panaskan sedikit minyak di dalam kuali tumis bahan C hingga garing masukkan bahan B kacau bila naik minyak masukkan bahan A kacau rata bila sayur dah sedikit layu tambahkan sedikit air ikut banyak mana kita nakkan kuahnya ye....jangan lupa masukkan sedikit garam dan serbuk perasa kacau rata bila mendidih angkat dan hidangkan.


 



SELAMAT MENCUBA.......!!!!!!!!!!!!!UNTUK SEMUA.............

JUMPA LAGI............DA.........DAAAAA.........

36 comments:

  1. rupanya baby kobis...ingat apa tadi...hehehe...mmg menu sihat tu yan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. nama betol dia choy tam....yan panggil baby kobis sebab kecil2 tapi macam kobis....

      Delete
  2. choi Tam? baru tau yan ingat anak kobis hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. yan pun dulu ingat kobis yang terencat tak nak besar2 gitu.....

      Delete
  3. Waa nampak sedap tu.
    Sedap baby kobis ni Yan, ummi pun suka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap tu ummi.....buat ulam pun sodap......

      Delete
  4. akak sedapny...sesuai jugak utk org yg on diet ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. he heeee.....memang sesuai sangatlah......

      Delete
  5. mudah simpel & sedap tu... done cuit2 nuffng yer

    ReplyDelete
  6. Sayuq kegemaran sya ni yan...tp payahnya nk jmpk kt pasaraya kt sini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke.....sama he heeee......oh ye.....kat sini selalunya kat segi fresh memang ada jual.....

      Delete
  7. ala sedapnya...pandai yan, pilih menu..sesuai sangat ni utk.hari rabu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yan masak tak pilih hari yang sesuai....tapi apa yang ada kat peti ais he heee.....

      Delete
  8. Hari ini tempat kakak ada pasar malam dan belilah sayur kobis ini dan nak buat macam Yan. Tengok gambar kakak dah teringin nak buat juga:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. cubalah cari kak.....kesian pula kalau dah teringin nie he heeee.....

      Delete
  9. x pernah beli choy tam lg..biasa beli yg besar2 tu...nanti leh cuba gak...mcm menarik jer..

    ReplyDelete
  10. Replies
    1. sedap2 mayang...buat mask lomak pon sodap he heee.....

      Delete
  11. saya pulak kalau nak masak sayur baby kubis ni kena kepak (e tu bunyi ekor) sebab takut ada penghuni duduk celah daun, heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu sebab yan belah 4 so....rendam sekejab dengan air garam...kalau ada lah ulat atau cacing pasti keluar.....tapi yan selalu beli belum pernah jumpa lagi lah benda pelik2 nie he heee.....

      Delete
  12. simple tapi sedap.... ni la yang bestnya, suka

    ReplyDelete
    Replies
    1. biar simple janji sedap....he heeee.....

      Delete
  13. sedap yerk.. sayurtu manis gakkkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sayur nie memang sedap ada rasa manis sayurnya...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...