I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Sunday, 14 April 2013

FUTTUCCINE B B Q SUP





Assalamualaikum......

Salam sejahtera untuk semua.......moga kawan2 semua sihat sejahtera selalu.....kawan2 n3 kali nie....yan nak kongsi satu lagi resepi futtuccine b b q sup yang yan masak semalam sebagai hidangan makan malam yang ringkas dan yang penting sedap dan mengikut citarasa kita ok jom....sama2 kita layan resepi kat bawah.......


 





BAHAN2NYA......


A       1 peket futtuccine rebus dan toskan


B        3 ketul dada ayam di potong ikut suka
          10   ,,    bebola sotong
          4  biji tomato 1 belah 4
          2  sudu serbuk cili dan sedikit kunyit
          2     ,,   oregano dan sedikit garam
          1     ,,   lada hitam kasar
          3     ,,   minyak zaitun


C        1 bungkus sup bunjut 
           2 kiub pati ayam
           6 ekor sotong potong ikut suka

D        4  biji bawang merah mayang halus
           1  inci halia                      ,,         ,,
           5  ulas      ,,      putih         ,,         ,, 
           2  batang kayu manis
           3  kuntum bunga lawang
           5  biji buah pelaga

E         2/3 batang sawi di potong
           

     
           




CARA MEMBUATNYA..........


Campurkan semua bahan B kedalam satu bekas gaul semua hingga rata perap seketika kemudian bolehlah di bakar seperti biasa atau menggunakan pemanggang ajaib bila masak angkat tumis bahan D dengan sedikit minyak hingga garing masukkan air ikut berapa banyak kita memerlukan kuahnya ye...kemudian masukkan bahan C berserta sedikit garam biarkan merenih sebentar akhir sekali masukkan bahan E berserta bahan B yang di panggang tadi kacau rasa semua dah ok bolehlah hidangkan sewaktu panas2.


NOTA: boleh gunakan daun sup/bawang untuk hiasan dan makan dengan sos cili/ sambal kicap cili api. 


 




SELAMAT MENCUBA UNTUK SEMUA.........JUMPA LAGI.........

DA........DAAAA.........

36 comments:

  1. biasa buat sup meehon dan mee jer tak pernah cuba pakai futtussine

    ReplyDelete
    Replies
    1. lepas nie...boleh cuba mablessss.....

      Delete
  2. Kakak baca bahan resepi yg digunakan dapat rasakan dia pun enak tu Yan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sangat enak.....yang penting kurang lemak he heeee......

      Delete
  3. Assalam
    nampk sedap nih yan, bersup

    ReplyDelete
    Replies
    1. nampak sedap....buat dan rasa...lagi sedap.....

      Delete
  4. ini lagi sedap...semua kata sedap...rajinnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. cubalah kak nor.....pasti puas hati...

      Delete
  5. aiii..bla tgk ada sotong...meleleh dibuat nyerrrrr

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anis suka sotong ye..!!!!!kalau macam tu letak sotong banyak2 ye....

      Delete
  6. Sedap pulak tengok Yan....terliur mak!!!dahlah puasa ni... puasa ganti tak habis2 hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ala....sianya....kat orang puasa nie....kalaulah dekat bolehlah hantarkan seperiuk he heee.....

      Delete
  7. ari ni baca n3 byk resipi..sume sedap2 belaka..yummy2

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang banyak....tapi bercinta2 nak menaipnya....ye ke tq.....

      Delete
  8. sedapnyer !... mmg terliur tgk pic nyer saje

    ReplyDelete
  9. Waa buat menu berbuka puasa best juga ni Yan..

    ReplyDelete
  10. wowww...sedapnya, selalu Yan postkan makanan yg belum KY makan, nak kena cuba yg ini pula

    ReplyDelete
  11. mmg best lah resepi2 yan...n yummy

    ReplyDelete
    Replies
    1. @na kena cuba dulu.....baru tau penangannya he heee.....

      Delete
  12. salam Yan,
    hari hari dapat rasa masakan sedap, mesti banyak terima hadiah dan pujian dari hubby ni kan..hehehe

    ReplyDelete
  13. selalu fettuccine ni kita makan ngan sos carbonara saja, tak sangka boleh buat sup yek..lehlah cuba dgn apa yg ada di dapur saya

    ReplyDelete
  14. Replies
    1. bila kat depan mata...lagi berselera he heee.....

      Delete
  15. Replies
    1. ala.....sianya...jaga2 kan meleleh pula air lioq tu he heee....

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...