I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Monday, 8 April 2013

CENDAWAN SISIR GORENG KERING






Assalamualaikum.....

Salam sayang untuk semua......moga hari nie...selasa yang terindah untuk kalian semua....n3 kali nie yan nak kongsi resepi cendawan sisir goreng kering sebenarnya cendawan sisir nie boleh dimasak macam2 contoh yan selalu masak kari dengan ayam/daging, masak lemak dengan telur goreng macam nie...dan macam2 lagi....kawan2 sebenarnya sekarang nie....dah susah nak dapat cendawan nie....nie pun lama betul yan teringin nak makan last sekali dapat juga nasib tak kempunan he heee......ok untuk resepi nie jom intai kat bawah ye.....!!!!!!!!


 





BAHAN2NYA........



A      1   Cawan cendawan sisir rendam bersihkan
         1   gengam ikan bilis di goreng rangup
         10   biji cili api merah/hijau potong halus
        

B       2   biji telur


C       1   labu bawang besar mayang halus
          3   ulas      ,,       putih      ,,          ,,
          1   inci halia                     ,,          ,,

CARA MEMASAKNYA..........

Panaskan sedikit minyak tumis bahan C hingga naik bau masukkan bahan A satu persatu berserta sedikit garam dan serbuk perasa kacau rata akhir sekali masukkan bahan B kacau rata rasa semua ok bolehlah di angkat dan hidangkan panas2.

NOTA: Nak lebih pedas masukkan lada hitam di tumbuk kasar2. 
  
         

 





OK KAWAN2 SELAMAT MENCUBA...........JUMPA LAGI..........

DA.....DAAAA......

44 comments:

  1. Replies
    1. sama juga...nie baru dapat makan....kesian kan he heee....

      Delete
  2. Replies
    1. itulah memang susah nak dapat sekarang nie....

      Delete
  3. salam yan.....wah!!!!ros suka gak ni cendawan sisir....ros pun suka goreng kering je tapi lain sikit caranya. kita xletak ikan bilis tapi pecah gaul telur.....hehe, pasni kalau ada jodoh jumpa cendawan sisir ni blh ikut cara yan plak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke....biasalah orang utara belah kedah kelantan mesti makan punya cendawan sisir nie kan....samalah tu...bila tambah ikan bilis ranggup tu lagi terangkat perggghhh gitu he heee......

      Delete
  4. nnti nk cubalh...lbh2 lg sy mmg suka mkn cendawan..

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum...Lama plak rasanya tak makan kulat sisir ni...Sesekali klu dapat, mesti bestkan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Su....

      ye ke su.....samalah kita....tapi yan dah makan nie...semalam yan masak cendawan nie...memang susah nak dapat pun...

      Delete
  6. rindunya dah lama tak makan cendawan ni...sedapnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. ala sianya.....dulu2 senang dapat sekarang nie susah betul nak cari kan...?

      Delete
  7. KY tak makanlah cendawan...heeee macam mana rasanya ekk..sedap ke Yan

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke...rugi tau....sedap sangat....

      Delete
  8. Kakak tak tahu cendawan ini dipanggil cendawan sisir. Masa kakak kecik-kecik dulu kalau org tebang pokok getah lama sikit dibatang pokok itu akan tumbuh cendawan ini. Kakak panggil cendawan tekukur. Sedapkan... susah memang nak dapat sekarang.

    Sedapnya tengok resepi Yan ini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul kak...kat belah2 utara orang panggil cendawan sisir yan tak tahu pula ada nama lain....memang sedap sangat...kalau buat kari ngan daging cicah lemang/ketupat lagi sedap.....tak leh nak cakap telioq he heee.....

      Delete
  9. cendawan yang melekat kat kayu tu ke yan....yg kecik2 tu eh....lama tak jumpa... mesti sedap tukan Yan

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu...selalunya kat kayu getah....memang susah nak jumpa....sedap bagi yang mengemari rasanya.....

      Delete
  10. Sedapnya. Dah lama tak makan ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sesuatu yang susah nak dapat sekarang nie....bila dah masak memang sedap.....

      Delete
  11. tak penah makan lg cendawan sisir ni...nampak yummy...pas ni nk pi cari kat market billion...

    ReplyDelete
    Replies
    1. biar betul @na kat market bilion ada jual....pasar kat pekan rabu kot2lah ada.....tapi cendawan nie memang sedap buat masak macam nie....

      Delete
  12. selain cendawan, bleh ganti dgn apa ye kak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kenapa tak makan cendawan ke.....boleh gantikan kacang buncis pun sedap.....

      Delete
  13. Pasar mlm di sp memang banyak jual cendawan sisir tapi kita pulak takut nak membelinya. Sebab tak tau mana diambil...(takut kes beracun..huhu)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke....buat apa nak takut cendawan sisir nie...tak beracun lah...lagi pun mana ada orang ternak cendawan nie...cendawan lain adalah....

      Delete
  14. cendawan sisir ni cendawan yg tumbuh kat pokok getah tu ke? klu musim hujan, kat kg Amy memang banyak.. nenek Amy selalu tumbuk sikit cendawan tu baru di masak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu Amy.....kalau yang tua tu keras sikit tu sebab kena tumbuk sikit untuk senang nak kunyah je....

      Delete
  15. dah lama tak makan cendawan sisirni... alamak sedapnyer terasa2 lak.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. yan pun lama betul menunggu nak makan nie....baru dapat....

      Delete
  16. Assalam Yan
    sedapnya lama x mkn kulat sisir ni
    dulu2 kena paksa kutip oleh mak he hee nklg bila ujan Dan pokok tumpang kat kebun getah
    walaupun penat tp xtvt best he hee berebut sapa paling byk kutip
    sedap wat rendang atau msk lemak. Goreng pun sedap mesti layan punya

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang pun....sedap sangat kan....yan kalau kat kampung musim raya selalu juga buat rendang makan ngan ketupat palas mmmm....memang layan habis he heee.....

      Delete
  17. Yan lamanya ummi tak makan cendawan sisir ni, masa kat Sarawak memang senang dapat, selalu ummi masak lemak cili api je. Nanti kalau dapat, boleh juga masak macam ni, nampak sedap tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebenarnya cendawan nie....masak apapun sedap ummi.....

      Delete
  18. As salam kulat sisir masak mcm ni kegemaran saya ...tak tau nak carik kat mana kulat ni alahai sedapnya:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah pasal.....susah betul nak mendapatkannya.....dulu2 senang cari kat kebun getah je heheeee......

      Delete
  19. Lapaq tengok time2 lunch ni...makan dgn nasi putih sedapp..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. lapaq ye.....mai makan sama he heee.....

      Delete
  20. sedap juga tu, KA either masak macam ni or buat masak lemak cili api hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. cendawan nie....masak kari pun sedap......

      Delete
  21. noe suka cendawan ni tp mcm susah nk dapat...dh lama sgt x makan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang susah nak dapat dah sekarang nie......yan pun puas mencari baru dapat he heee.....

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...