I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Tuesday, 2 October 2012

PIZA AYAM RANGUP........

Assalamualaikum dan salam sejahtera untuk semua.......semua sihatkan hari ini....?????
apapun terbaik untuk semua .....!!!!!ha......hari ni nak n3 resepi piza tentu ramai yang suka piza kan.....!!!!!sebenarnya piza ni taklah susah sangat nak membuatnya bagi yan ianya senang dan hasilnya wow......!!
memang terbaik punya kalau tak percaya tenguklah hasilnya......tapi kena buat dulu ye.....!!!!!ok mari sama2 kita layan ini resepi ye.......!!!!

 



BAHAN BAHAN UNTUK ROTINYA.........


A       1/2 kg tepong gandum putih lagi halus
          1/2 peket mauripan rendam dengan sedikit air
          1/2 cawan minyak jagung
          1/2    ,,    susu pekat manis
          1 s/k garam



CARA MEMBUATNYA..........

Uli semua bahan A hingga menjadi satu doh yang tidak melekat kemudian tutup dengan kain lembab rehatkan doh sebentar bila doh dah kembang uli semula kemudian bolehlah membentuk doh untuk dijadikan bulat ikut citarasa nak besar mana.....kemudian bolehlah kita sediakan sosnya pula.....


 



BAHAN BAHAN UNTUK SOS ..........


A     3 s/b cili giling
        4 s/b sos cili
        3 s/b   ,,  tomato
        1 biji bawang besar potong bulat
        garam ,gula secukup rasa


CARA MEMASAKNYA........

Tumis bawang besar dengan sedikit minyak kemudian masukkan semua bahan diatas kacau rata bila dah kering sikit bolehlah angkat biarkan sejuk sebentar baru tuang atas roti piza tadi ......





BAHAN BAHAN ATAS PIZA.......


A       2 ketul isi dada ayam
         3 sudu tepong kfc
  
potong isi ayam bentuk dadu kecil gaul dengan tepong dan goreng hingga perang kemudian toskan.....

B      2 biji tomato potong bulat 
        1   ,,  cili banggala hijau
        2   ,,    ,,   merah
        1 batang sadri 

C     500 gm mozzarella parut  
     
CARA MEMBUATNYA.........

susun semua bahan B kemudian taburkan bahan A akhir sekali taburkan bahan C kemudian bolehlah di bakar dengan kepanasan 
170c selama 25 minit .

SELAMAT MENGCUBA ..........JUMPA LAGI.......DA.......!!!!!!!!!
 

18 comments:

  1. weii.. sedapnya.. rajin tul buat doh.. saya ni malas.. amik roti arab je jadikan bawah dia.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau buat roti sendiri lebih sedapkan...????kalau bubuh roti arab dah jadi lain tu......

      Delete
  2. Assalamualaikum Yan's,

    Haaa.. tudia aih..cukup sempurna bahan2 dia,terima kasih ya Yan's kongsi resepi pizza nih,nampak sedap sangat,nanti boleh la kak Ros try he.he...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 kak ros......cuba ye kak ros mesti sedap punya....

      Delete
  3. Replies
    1. ala kesiannya .....!!!!!nanti akak antar ye....

      Delete
  4. salam yan,
    dtg follow dr segmen bloglist KA.
    www.my-mintroom.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. kesiannya.....!!!!!!opp....jangan sampai air liuq meleleh dah.....

    ReplyDelete
  6. wah..rajin bener buat pizza..bila nak jamu Rahel...hehe...
    terima kasih geng kerana sudi singgah n tinggalkan jejak ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila2 pun boleh.....tq singgah sini juga....

      Delete
  7. Sedapnya...dah lama tak makan pizza.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau macam tu bolehlah buat.....mesti sedap....

      Delete
  8. Replies
    1. bukan hanya satu banyak pun boleh he heeeee.....

      Delete
  9. huhuuuu..macam ada kat sini..pizza pun adaa....buat penghantaran ke rumah tak..hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tunggu bila buka kedai nanti he heeee.......

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...