I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Wednesday, 17 October 2012

KEK BALDU MERAH / RED VELVET CAKE






Assalamualaikum........salam sejahtera untuk semua kawan2 tersayang moga sihat dan bahagia selalu hendaknya doa dari yan terbaik untuk semua ye.......ok hari nie yan nak n3 satu lagi resepi kek yang tengah hangat di pasaran lah.... katakan........jadi yan pun cubalah membuatnya........maka terhasillah sebiji kek yang taklah cantik sangat dan tak lah comot sangat......boleh di katakan boleh lah.......percubaan pertama biasa lah kan........kek dia memang sedap.......yang yan tak puas hati krim dia........maklum whipping crem habis yan pakai crem of tatar  tak berapa menjadi sangat........tapi tak jadi pun dah selesai pun.......ok.....untuk resepi kali nie..........




 







BAHAN BAHANNYA.............



A         250 gm mentega
               2  cawan gula
               5  biji telur


B         3 cawan tepong naik sendiri
           2  sudu serbuk koko

C          1  cawan buttermilk
            4  sudu perwarna merah

D         1 s/k  serbuk penaik
            1 s/k  cuka makan




 








CARA MEMBUATNYA .............




Pukul mentega dan gula hingga kembang masukkan telur sebiji demi sebiji pukul hingga kembang lepas tu masukkan bahan C  berserta bahan D pukul perlahan kemudian masukkan bahan B sedikit demi sedikit hingga habis....leser loyang dengan minyak tuang adunan tadi masukkan dalam oven dengan suhu kepanasan 180 cselama 35 minit
bila masak sejukkan dulu sebelum potong ke pada 2 bahagian hias mengikut citarasa anda.......


BAHAN  UNTUK AISING

350 gula aising dimasak dengan 150 ml air
2    biji  putih telur
1/2 sudu krim of tatar
2    sudu makan jus oren

CARA MENYEDIAKANNYA.........


pukul telur dengan crem of tatar hingga pekat tuangkan air gula yang telah sejuk tadi pukul hingga pekat dan keras kemudian sapu krim pada kek lapiskan satu lagi kek diatasnya dan sapukan kesemua kek dan hiaskan.



 





SELAMAT MENGCUBA.......!!!!!!!!UNTUK SEMUA.......JUMPA LAGI...........DAAAAAAA............

16 comments:

  1. Replies
    1. boleh2 bagi alamat rumah ye...!!!!nanti sampailah....he heeee...

      Delete
  2. makan nak... buat malas, boleh tak mcm tu hihihi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh....beli aje....tapi buat sendiri puas hati tau......

      Delete
  3. Replies
    1. samalah kita ye....suka sangat sedap.....

      Delete
  4. Assalamualaikum Yan,

    Nampak cantik dan sedap sangat he.he...hantaq mai kat Kak Ros sikit he.he...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak ros....cantik tu....tak lah sangat...tapi memang sedap......boleh....habaq mai kat mana noh...

      Delete
  5. salam yan
    akk x pernah cuba buat lg nie..nnt2 mmg nk try buat jgk..nampak sedapp:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye...ke...tak penah....kan kak zila sifu bab buat kek nie......he heeee.....

      Delete
  6. Huluq pada akak sepotong Yan... nak buat sendiri belum ada kerajinan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti yan buat lain noh....dah khatam dah nak habaq mai.....

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...