I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Sunday, 28 October 2012

MASAK LEMAK SIPUT SEDUT DENGAN KELADI






Assalamualaikum.......salam sejahtera semua moga sihat sejahtera selalu hendaknya.......ok......kawan2 bila lama bercuti tak buat n3 nak mula balik alahai.........malasnya......ok hari nie yang nak kongsi satu resepi masak lemak siput.......biasanya siput nie yang perbagaikan menunya......selain masak lemak yan buat siput goreng lada hitam ,siput masak sos tiram,siput goreng cili api dan bermacam2 lagi nie semua menu paling laris kat rumah yan kalau masak je.....mesti habis...
ok......kawan2 semua untuk resepi hari nie........



 






BAHAN BAHANNYA.............


A      1  kg siput sedut potong hujungnya cuci bersih
        2  batang keladi telur potong dan celur sebentar
         1 helai daun kunyit


B      10  biji cili api
         2     ,,  bawang besar
         3    ulas    ,,      putih
         1   batang serai
         1   inci kunyit


C       1  biji kelapa ambil santannya / 1 tin susu
          garam dan perasa secukupnya
          1  keping asam gelugur

 







CARA MEMASAKNYA..............

Bland bahan B hingga halus masukkan kedalam periuk bersama bahan A  biarkan atas api hingga mendidih selama 10 minit kemudian bolehlah masukkan bahan C kacau perlahan lahan bila mendidih rasa semuanya dah ok.....bolehlah di angkat dan hidangkan........


 




SELAMAT MENGCUBA..............!!!!!!!!JUMPA LAGI........DAA....

18 comments:

  1. menu ni kegemaran sy..selalu beli je..
    bila nampak mcm mudah je resepi ni kan..insyaallah nnt boleh try buat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang senang je.....cubalah buat sendiri lagi sedap dan kebersihan terjamin kan....??

      Delete
  2. akak minat siput sedut..ingat ms kecik2 balik kampung mesti ada menu siput sedut sungai..perhhhhh...mabeles...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yan pun sama.....masa dulu2 kat sungai memang banyak sekarang dah tak ada lagi....nie yang yan masak laut punya......

      Delete
  3. suke makan masak lemak siput sedut....

    ReplyDelete
  4. pernah sekali saya sedut siput ni, tapi isi tak keluar. hehe

    p/s : meh la kak datang Jerantut :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. husna nak tahu kenapa sedut tak keluar......1 mungkin potong hujungnya terlalu sikit 2 kena sedut kuat2 tau.....

      Delete
  5. Replies
    1. ye ke.....sedap bagi orang yang mengemarinya.....

      Delete
  6. Allah...Yan, KY tak makanlah...tapi nampak sedap jeee..

    ini kan musim daging, keluakanlah repi masak daging..yg jarang ditemui heeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. rugilah...KY....benda sesedap nie....tak di makan......ok....lepas nie yan masak daging korban hari tu.....ok...!!!!

      Delete
  7. Assalamualaikum yan,

    Sedapnyaaa...kegemaran Kak Ros nih he.he...terima kasih ya,kongsi resepi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam.....kak ros
      kalau macam tu.....samalah kita ye....!!!!

      Delete
  8. ya Allah semua sedap2... suke toberi entry atas tu.. tp sy paling suke siput sedut, dulu tak pndai sedut arwah abah yg sedutkan skrg arwah dah takde sedut sampai bunyi2...


    psss syukran doakan sy kak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke....!!!!ala kesianya adik akak nie....
      p/s akak akan berdoa terbaik untuk mu dik......

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...