I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Monday, 15 October 2012

ROTI BAWANG DAN SUP CENDAWAN






Assalamualaikum..........salam sejahtera semua moga sihat sejahtera selalu hendaknya ye........ok......kawan2 semua hari nie yan nak n3 satu resepi roti yang mudah disediakan untuk buat minum petang atau pun sarapan pagi juga makan malam roti bawang nie sedap di cicah dengan sup cendawan atau kari ayam........ok untuk yang berminat boleh copy ini resepi ye.........


BAHAN BAHANNYA ........

UNTUK ROTI BAWANG..........

A         1/2 peket yis mauripan rendam sebentar dalam air
                   1/2 Kg tepong gandum
            4 sudu susu pekat manis
            1 s/k garam air untuk menguli


B         5 ulas bawang putih digoreng dengan 1/2 cawan minyak 
              jagung









CARA MEMBUATNYA............



Campurkan bahan A dan B  uli hingga menjadi satu doh yang tidak melekat di tangan kemudian tutup dengan tuala lembab biar doh naik 2 kali ganda kemudian uli semula untuk membuang angin selepas itu bolehlah di bentuk mengikut citarasa anda rehatkan doh sebentar kemudian bolehlah di bakar selama 35 minit kepanasan 180 c



 







BAHAN BAHAN UNTUK SUP CENDAWAN.........



A      15 biji cendawan shitake di potong nipis
         2    ,,  bawang besar potong halus
         5  ulas    ,,      putih       ,,       ,,

B       2 Sudu lada hitam kasar
         1 kiub ayam
         1/2 tin susu cair
          2 sudu tepung jagung bancuh dengan sedikit air
          garam dan sedikit perasa 








CARA MEMBUATNYA.............


Tumis semua bahan A dengan sedikit minyak jagung hingga layu dan naik bau biarkan sejuk kemudian bland bengan sedikit air hingga halus kemudian masak atas api bila mendidih masukkan bahan B kacau perlahan2 biar mendidih rasa semua dah ok bolehlah di angkat dan hidangkan bersama roti tadi.........


SELAMAT MENGCUBA......!!!!!! JUMPA LAGI .......DA..........

14 comments:

  1. Yan..akak datang nak usha roti ngn sup cendawan ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak jangan usha aje.....!!!!!buat tau di jamin sedap......he heeeee.....

      Delete
  2. Wah! Yan buat akak tergoda sudah...
    Bila lah mood rajin menguli ni datang...

    Apa-apa hal simpan resepi dulu :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke....!!!!!!kalau dah tergoda jangan lupa buat....dan rajin2 diri macam yan he heeeeee........

      Delete
  3. Replies
    1. cuba jangan tak cuba......mmmmm....sedap....

      Delete
  4. assalamualaikum kak yan..sedapnya roti tu..nak sikit sebab malas nak buat ni..kalo dekat gan rumah akak tak mulu dah eh nak mintak..hihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh....tapi kenalah berjiran dengan akak mesti akak hantar.....he heeeee

      Delete
  5. Replies
    1. ala kesiannya.....nanti akak tenguk ada lagi ke tak......ala....dah habis....

      Delete
  6. jd lapo pula perut ni bile tgk roti tu...sedapnya kalau dpt ni..mghirup sup yg panas2 tu...

    QH suka idea ni kreatipp...nak tiru la..haha...amik resepi yea..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sedap makan panas2 sup nie......ambillah no hal.....

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...