I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Thursday, 4 October 2012

LAKSA LEMAK KETAM

 Selamat petang .....salam sejahtera untuk semua moga berbahagia selalu hendaknya.......di petang yang indah ini yan mengambil kesempatan untuk untuk berkongsi satu menu makan petang yang yan buat hari ini......ok resepi hari ini ialah laksa lemak ketam......yan pun tak pasti laksa nie asal dari kelantan ke thai sebab jiran yan ni orang kelantan di selalu masak laksa ketam jadi bila yan makan rasanya sedap lepas tu yan cuba buat inilah hasilnya dan nak kongsi dengan kawan2 semua.........ok kepada yang ingin mengcuba inilah resepinya..





UNTUK RESEPI INI BAHAN BAHANYA IALAH.......

UNTUK LAKSANYA.......

1    Bungkus laksa basah/kering di rebus hingga lembut



UNTUK KUAHNYA.......


A   5 ekor ikan kembung hitam direbus ambil isinya
      2 biji bawang besar potong 4
      5 ulas bawang putih

B   3 ekor ketam potong 2
     2 sudu lada hitam kasar
     5 keping asam gelugur
     2 batang serai di titik
     1 inci halia di potong halus  

C  1 biji kelapa ambil santannya 
      garam ,gula dan perasa secukup rasa 






CARA MEMBUATNYA.........


bland bahan A hingga halus masukan kedalam periuk bersama bahan B biarkan mereneh diatas dapur bila agak2 nak kering masukkan bahan C kacau selalu sebab takut naik minyak bila mendidih tutup api dan sedia untuk di hidangkan......opppp.....ulamnya belum bagi tau lagi.....


UNTUK ULAMNYA.........

Timun
Kacang panjang
Daun kesum
Kobis bulat
Bunga kantan
Togeh
Limau nipis/kasturi

semua bahan2 ini di mayang halus

 


UNTUK SAMBALNYA.........

10 biji cili api
1 inci belacan
sedikit garam

bland /tumbuk semua bahan2 di atas......

OK....!!!!! SELAMAT MENGCUBA......JUMPA LAGI......DA........

14 comments:

  1. wsalam yan,
    owwhh akk pun x pernah mkn nie..mesti sedap kuah pekat..akk suka laksa x kesahlah laksa apa..yummy kan:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang yummy sangat....!!!!!cubalah ye....

      Delete
  2. Salam kak, alahaiiii sedapnya ketam! lamaaaaaaaaaaaaaaaa sgt tak makan ketam, laksa all time fav!!! suke letak sayur byk2 nak2 tauge ehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke...!!!!!kesiannya.....laksa nie memang sedap letak sayur banyak2 lepas tu...kuah lebih

      Delete
  3. wah mewah laksa ni...pestime tgk laksa ketam...nmpk sedap tu...leh la cuba nti...amik resepi yer kak...tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. mewah ke...? biasa je..lah rasanya memang sedap lain dari yan lain...selamat mengcuba ye QH....

      Delete
  4. laksa letak ketam, macam mana pulak rasanya tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap...KY kalau tak percaya cubalah....baru tahu...

      Delete
  5. ketam tu yg buat kita terliur..

    ReplyDelete
  6. kenapa pulak...!!!!pengemar ketam yeeee..??????

    ReplyDelete
    Replies
    1. gemar jgk..pastu ada kenangan lucu dengan cik ketam ni...hehe..

      Delete
    2. ye ke....!!!!!!nie mesti kenangan yang tak dapat di lupakan betul tak....????

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...