I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Saturday, 6 October 2012

KEK KASIH BERTAUT STRAWBERRY / OREN

 Assalamualaikum salam sejahtera untuk semua.........semoga semuanya menjalani kehidupan yang penuh kebahagian dan kedamaian..........ok........hari ini yan nak n3 satu lagi resepi kek yang mudah dan sedap dimakan begitu saja atau di tambah dengan krim.....yan pertama kali buat kek letak krim macam gini selalu biasa buat tampa krim entah dari mana datang kerajinan pula he heeeee.......tapi maaflah ye......!!!!!!!kalau menyakitkan mata kawan2 semua bila melihat kek nie maklum hasilan pertama kali dari yan he....
heeeee........ok semua mari sama2 layan ini resepi...........






BAHAN BAHANNYA........


UNTUK  KEK STRAWBERRY


A       1O biji buah strawberry
          1    cawan susu berperisa strawberry
          3   biji telur
          3 1/2 cawan tepong naik sendiri
          1/2       ,,     gula
          1/2       ,,    minyak jagung




UNTUK KEK OREN

B       1 cawan jus oren
         3  sudu sunquick oren
         3  biji telur
         3 1/2 cawan tepong naik sendiri
         1/2       ,,     gula
         1/2       ,,     minyak jagung

 


CARA MEMBUATNYA............

Bland bahan A hingga sebati masukkan kedalam satu bekas kemudian bland bahan B hingga sebati kemudian masukkan kedalam piping beg leserkan loyang dengan minyak tuangkan lapisan pertama strawberry kemudian paipkan adunan oren tadi atasnya seperti gambar kedua diatas selepas itu bolehlah di bakar selama 15 minit kepanasan 170c
kemudian keluarkan buat lapisan kedua bakar semula dan seterusnya hingga habis akhir sekali bakar selama 30 minit bila masak keluarkan dari oven biarkan sejuk sebelum di hias ok.....bahan untuk toping

BAHAN UNTUK HIASAN 

300 ml krim whipping
gula aising
sedikit ceri hijau/merah

CARA MEMBUATNYA

pukul whipping krim dan gula aising hingga betul2 pekat .


 



SELAMAT MENGCUBA SEMUA ........JUMPALAGI........DA.....!!!

18 comments:

  1. Asslmkum yan's.
    Tu dah cukup cantik la dah tu. Rajin tau. Klu sue tu, kompem comot. Tgn keras kan. . Heeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam sue....
      samalah tu....!!!!tangan masih keras juga kalau selalu buat mungkin jadi lembut dan cantik le...kek tu.....

      Delete
  2. assalamualaikum kak yan..cantik nya deco kek strawberry akak tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam salina......
      bagi akak belum cantik lagi....lepas nie akan cuba buat lagi moga mendapat hasil yang memuaskan.....

      Delete
  3. Replies
    1. selamat mengcuba ye....!!!!!memang best....

      Delete
  4. nyum nyum.

    dah follow kamu
    dari segmen bloglist KA

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih singgah dan follow ye....

      Delete
  5. Nak kena cuba lepas ni... mesti sedap kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. cubalah memang tak rugi punya....memang sedap.....

      Delete
  6. pandainya yan buat...KY kalau kek oklah..bolehlah buat, tapi kalau krim hiasan tu, tak pernah buat lagi..entah jadi entah tidak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. taklah pandai sangat.....masih baru lagi he heee....

      Delete
  7. slm kak Yan...ok dh tu kak...biase la kita ni bknnya pro dlm bidang buat kek ni..semua bidan terjun..yg penting kita nk mcuba kan...xkisah la cmne rupanya..jnji kita bpuashati dgn hasilnyakan...

    tp QH tgk xde pon cacat celanya...cantik n kreatippp...tu yg penting..psni leh buat lg yer kek yg sedap n cantik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu QH....apa pun kalau dah lama buat mesti akan menjadi cantik dan yang penting sedappppp.....betul tak....?????

      Delete
  8. Replies
    1. boleh....!!!!tapi nurul datang ambil tau.....

      Delete
  9. akak kalau kek camni serender la akak nk wat sendiri..sehari dua ni..esok lusa taktau la kot selalu masuk sini..kot2 teringin nk cuba...

    ReplyDelete
  10. tak salah.....kalau mengcuba bukannya susah sangat......

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...