I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Monday, 29 October 2012

POPIA PISANG RANGUP BERSOS STRAWBERRY






 Assalamualaikum.......selamat pagi semua.......apa khabar kawan2 sekalian....?
doa dan harapan dari yan agar semuanya sehat sejahtera selalu............
ok........kawan 2 hari nie yan nak n3 satu resepi pencuci mulut yang ringkas dan senang di sediakan dan pasti akan menambat selera anda sekerluarga apapun  memang terbaik......... kalau tak percaya boleh cuba........tak rugi punya.......ok untuk resepi kali ini bahan yang di perlukan ialah...........










BAHAN BAHANNYA............




A          10 biji pisang [tak kesah pisang apa]
             10 keping kulit popia [untuk bungkus pisang]
             

B          1 mangkut serbuk roti
            2 biji telur


CARA MEMBUATNYA............

Bungkus pisang dengan kulit popia sama macam kita buat popia biasa juga lepas tu panaskan minyak ok celup popia yang dah siap dengan telur sadurkan pula dengan serbuk roti goreng hingga kekuningan dan bolehlah di angkat dan hidangkan dengan sos strawberry dan icecrem 
p/s disini yan buat dua cara pertama popia pisang biasa kedua popia pisang bersalut serbuk roti .


 




UNTUK SOS STRAWBERRY...............


BAHAN BAHANNYA..........


A      3 sudu jem strawberry
         1   ,,    tepong ubi /jagung
         1/2 cawan air sedikit gula


CARA MEMBUATNYA..........


Masukkan semua bahan A kedalam periuk masak dengan api perlahan kacau selalu supaya tidak berketul bila mendidih bolehlah angkat dan hidangkan bersama popia tadi.
p/s kalau terlalu pekat tambah sedikit air .

 
 
SELAMAT MENGCUBA UNTUK SEMUA.............
JUMPA LAGI ...........DAAAAAA..........

18 comments:

  1. Replies
    1. memang lain sikit.....cuba tau.....best....

      Delete
  2. nak kene try ni...memang menarik & simple..tq share...

    ReplyDelete
    Replies
    1. cubalah.....sangat senang dan sedap......

      Delete
  3. aduhhh nyamannya kalau dpt mnikmati skali popia pisang bercicah sos stoberi tu...ade lg x?? meh hulur ke sni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sesangat nyaman......tu....!!!! tak sempat nak tenguk dah habis.....

      Delete
  4. salam yan,gakk biasa beli jew popia pisang nie..rasanya mmg sedap..klu beli x berbaloi sbb dapat sikit jew..h ehhee kena buat jgk nie

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang kalau beli kan mahal.....buat sendiri jimat boleh makan banyak2 he heeee......

      Delete
  5. wahhhh...pelik2 aja resepi yan, tapi bagus juga, boleh rasa pencuci mulut berperisa baru heeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak peliklah.....kat hotel2 banyak benda2 pelik macam nie....tapi harganya mak ooooi......tak berbaloi he heeee.....

      Delete
  6. senang jer kan nak masak...bhn2 pun mudah nak dpt....mmg kretip ni...he he he

    ReplyDelete
    Replies
    1. memasak nie.....memang nak kena kretif....baru boleh cipta menu baru.....betul tak....????

      Delete
  7. pernah juga buat popiah pisang...mkn ngn sos coklat. mmg best

    ReplyDelete
    Replies
    1. popia pisang nie.....memang sedap.....sosnya pula boleh perbagaikan mengikut citarasa masing2......

      Delete
  8. haish..! 'mengancam' sungguh menu ni... :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...