I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Sunday, 30 September 2012

KERABU JANTUNG PISANG / KACANG KELISA

 Assalamualaikum dan selamat pagi semua........moga sihat dan sejahtera selalu......!!!!!!haaaaa......hari ni nak n3 satu resepi kerabu yang mudah biasanya kalau kat kampung selalu orang buat kerabu itu menu harian tapi......kalau kita sebulan sekali pun susah tak berapa nak rajin gituuuu.......kerabu ni banyak khasiatnya kerana menggunakan sayuran segar dan mentah cuma jantung pisang aje di rebus sekejab....
bila rebus jantung pisang tambahkan sedikit garam untuk mengelak jantung pisang lebam kehitaman jadi nampak tak cantiklah pulakan....?







ok......!!!!!!untuk resepi hari ini bahan bahan yang di perlukan ialah....


BAHAN BAHANNYA...........


A  1biji jantung pisang di potong dan rebus
     5 batang kacang kelisa   ,,   halus
     2 kuntum bunga kantan  ,,      ,,
     1 labu bawang besar      ,,      ,,
     3 tangkai daun kesum    ,,      ,,
     2 biji tomato                 ,,       ,,
     2   ,,  limau nipis  ambil airnya
     2 ekor ikan kembung bakar ambil isinya
     1 cawan kelapa di sagai /goreng tampa minyak

B   6  biji cili api
     1 inci belacan
     1 s/k garam


 



CARA MEMBUATNYA........

Tumbuk bahan B jangan terlalu halus campurkan dengan bahan A gaul semuanya hingga sebati........siap untuk dihidangkan.......

SELAMAT MENGCUBA.........!!!!!!!JUMPA LAGI........!!!!!DA.....

14 comments:

  1. Salam Yan...

    Sedapnya akak tengok kerabu tu.. akak peminat kerabu.. lebih2 lagi jantung pisang dengan kacang botol ni.. terangkat kalau makan dengan sambal belacan :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalah tu kak....tapi tak berapa nak rajin berdua aje.....!!!!!yang makan.....

      Delete
  2. KY tak pernah makan lagi kerabu jantung pisang, pernah makan kerabu pucuk paku, sedap kuga

    ReplyDelete
    Replies
    1. ohhhh....kalau macam tu....KY kenalah cuba...sedap nak pula makan ngan nasi panas2.....

      Delete
  3. KA mmg suka part kerabu2 ni sedap!

    ReplyDelete
  4. mmg minat kerabu2 mcmnie..tp ank x suka..huby pun sama..dia x pandai mkn ..ti kita pantang nampak..klu g restrn mmg x lepaskan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yan pun macam tu juga suka dengan kerabu nie....
      tapi... kalau setakat seorang dua je nak makan tu yang tak rajin nak buat tu....!!!!!!tapi kalau dah teringin haaaa...kenalah buat juga.....

      Delete
  5. Salam kak yannnn!! ohhh! kerabu mmg kita suke pastu jantung lagiiiii suke! sini ntah lerr jantungnya pahit2 atau kita yg tak pandai pilih tak tahu lerrr pulak ehehe... abis tuuu, byk kali beli pun gitu jugak :( tp dia org jual byk jugak tauu kat mana2 ada jantung :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang jantung pisang ni ada yang pahit....kalau jantung pisang hutan yang kecil2 tu baru sedap.....

      Delete
  6. sedapnya kerabu...peberet akak tu....cuma tak berapa rajin nak buat....

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalah tuuuu....kalau dah teringin sangat baru buat.....

      Delete
  7. yg ni memang mabelas la yan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. mesti you nie.....pengemar kerabu kan...????

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...