I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Thursday, 27 September 2012

ROTI LEMAK MANIS PISANG ASAM

 Assalamualaikum dan salam sejatera untuk teman 2 blog tersayang......
terima kasih atas kesudian kalian menjenguh n3 yan yang tak seberapa ini terima kasih sekali lagi di atas kesudian memberi komen 2 yang menarik tampa kalian semua siapalah yan's cottage.........!!!!!!ok ini yan nak n3 resepi untuk sarapan pagi atau minum petang memang sangat sesuai kena pula dengan kopi o haduhhhhh.......mak mertu lalu belakang pun tak nampak tauuuuu........


 ok untuk resepi hari ini bahan yang di perlukan ialah.........

BAHAN BAHANNYA IALAH............


A      1 kg  tepong gandum 
         1 s/b bread improver
         4 s/b susu tepong


B      10 biji pisang asam / emas /rastali
         1  bungkus mauripan
         1 cawan kecil minyak jagung
         1 s/k garam
         5 s/b gula dan air untuk menguli

UNTUK HIASANNYA........

2 biji pisang potong bulat
2 s/b gula kasar
1 biji kuning telur
2 s/b badam cingcang 

        
CARA MEMBUAH DOH UNTUK ROTI...........


bland semua bahan B dengan sedikit air hingga halus masukkan kedalam mangkut besar kemudian campurkan dengan bahan B gaul hingga sebati dan menjadi satu doh lepas itu perap sebentar sehingga doh naik  kemudian uli semula untuk keluarkan angin di dalam doh itu   lepas tu bolehlah bentukkan roti yang anda suka kalau yan suka bentuk bunga caranya mudah saja cuma bulat2kan tekan menjadi leper
susun di sekeliling loyang hingga penuh dan akhir sekali bulatkan untuk tengahnya.......lihat contoh kat bawah......




ok ini yang dah siap di sapu dengan kuning telur susunkan hirisan pisang dan taburkan gula kasar
 yang ni pula selepas di tabur cingcangan badam kasar lepas tu biar naik 2 kali ganda baru lah di bakar selama 45 minit dengan suhu kepanasan 170 c api atas dan bawah.




inilah hasilnya apabila sudah siap cantik kan.......?????????
ok lah dulu untuk hari ini .......
SELAMAT MENGCUBA......!!!!!!JUMPA LAGI..........DA........!!!!!

10 comments:

  1. alamak! sedapnya... tak sangka pisang pun boleh buat roti...

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang yak sangka pun....percubaan pertama berjaya
      tu sebabnya kongsi kat sini he heeeee.....

      Delete
  2. Replies
    1. selalu makan roti biasa...lepas tu tukar roti pisang
      memang rasa sedap la...!!!!kan....

      Delete
  3. Cantiknya roti ni...Kebetulan slm sy ada beli pisang rastali...mcm nak cuba....

    ReplyDelete
    Replies
    1. cubalah......!!!!!tak sia2 tau berbaloi.....

      Delete
  4. comeynya ...tengok rupa pun dah sodap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. comel lote orang ganu kata he heeeee......

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...