I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Wednesday, 19 September 2012

ROJAK PASEMBUR

 Salam sejahtera untuk semua ..........!!!!!!!!moga sihat sejahtera selalu hendaknya.........apa pun terbaik untuk semua ........
ok.....hari ni yan nak n3 satu resepi yang yan masak masa rumah terbuka raya dan 1 malaysia baru 2 nie........!!!!!dan banyak lagi menu yang yan akan kongsikan nanti hari ini kita mulakan dengan rojak pasembur dulu ye.........
 BAHAN BAHAN UNTUK KUAHNYA...............

A        2 cawan kacang tanah digoreng dan bland 
           10 biji cili kering                ,,        ,,       ,,
           4    ,,   bawang besar          ,,        ,,       ,,
           6   ulas    ,,       putih          ,,        ,,       ,,
           2 biji keledek  rebus  dan dilenyek halus
           4  sudu  gula merah
           air , garam dan gula secukup rasa

CARA MEMASAKNYA.............

masukkan semua bahan A kedalam periuk masak atas api hingga mendidih dan sedikit pekat rasa dah cukup masin dan manisnya bolehlah diangkat
BAHAN BAHAN UNTUK CUCUR UDANG......

A      2  cawan tepong gandum
        10  ekor udang
        1 sudu serbuk kunyik
        air untuk membancuh dan sedikit garam
        1 sudu maripan rendam dengan sedikit air
        1 ikat daun kucai 
     
CARA MEMBUATNYA.........

Satukan semua bahan panaskan minyak goreng seperti kita membuat jemput 2 bila garing angkat toskan kemudian potong mengikut saiz yang anda suka

BAHAN UNTUK CUCUR KELAPA........

A     2 cawan tepong gandum
        1    ,,   kelapa 
        1 sudu teh garam dan sedikit air untuk menguli

CARA MEMBUATNYA...........

Campur semua bahan uli menjadi satu doh golek supaya menjadi panjang panaskan minyak goreng hingga kekuningan angkat dan bolehlah di potong kecil kecil .

BAHAN SAMPINGAN LAIN.........

3  biji kentang rebus potong dan goreng
3    ,,  telur         ,,                    ,,       ,,
1    ,,  timun di potong halus
1    ,,  sangkuang  ,,        ,,
3  ketul tahu di goreng dan di potong dadu
1  mangkut togeh di celur

SELAMAT MENCUBA .........!!!!!JUMPA LAGI DA...........

14 comments:

  1. Replies
    1. sama 2 memang best sangat....air tangan sendirikan.....

      Delete
  2. Kecur air liur akak tengok yan... tq share resepi nanti akak nak cuba.. dah lama cari resepi ni :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. kesiannya akak....!!!!!cuba buat ye kak....mesti sedap punya......

      Delete
  3. Sedapnya, Terliur pulak dah pepagi ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye....ke...!!!!!kesianlah pulak....he heeee......

      Delete
  4. alamak yan mmg tersembur ayor liuq dok nengok pesemboq ni ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang pun selalu dok tenguk mamak jual kat tepi jalan tu memang tersembur lepas tu balik buat sendiri lagi best kebersihan harus dijaga.....

      Delete
  5. KY pun suka juga rojak ni, biasanya beli aja hihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. kebanyakan orang suka dengan rojak nie....
      beli lagi senang.....tapi buat sendiri berbaloi he heeee.......

      Delete
  6. Rajinnya siap buat pasembur lagi tu...Suka jugak makan ni...tp lebih suka kuih tu byk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yan memang suka masak sendiri apa yang kerluarga nak makan yan akan cuba buat yang terbaik......
      sama lah tu.....

      Delete
  7. salam yan,
    nampak sedap ..biasa bila teringin kita beli jew..sbb kt umah nie kita sorg jew yg suka mkn:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang...!!!! kalau seorang je nak makan.....baik beli tak payah susah payah nak buat kan.....

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...