I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Saturday, 1 September 2012

KERABU KULIT TEMBIKAI

 salam lembaran untuk semua semoga semuanya sihat dan ceria selalu hendaknya ye......!!!!!!ok......hari ni yan nak n3 satu resepi daripada kulit tembikai yang selalunya kita buang......sebenarnya berbagai juadah boleh di buat menggunakan kulit tembikai terbuang ini contohnya kerabu, masak lemak , kari,sayur air dan berbagai 2 lagi......kulit tembikai ni sebenarnya boleh menjadi penyejuk badan eloklah kalau musim 2 rumah terbuka ni amalkan memakan kulit tembikai ni selalunya yan akan parut kulit tembikai campurkan dengan gula dan sedikit garam gaul semuanya dan makan memang sedap dan terasa sejuk je......!!!!!!
ok untuk resepi hari ini bahan yang di perlukan ...........


BAHAN BAHANNYA ............

A        1/2 biji kulit tembikai buang kulit luar yg hijau di parut kasar
           1   ,,    bawang besar di mayang
           2   ,,    cili hijau
           2   ,,     ,,   merah
                1  inci belacan sedikit garam dan gula
           2  biji tomato potong memanjang
           1  ,,    limau kasturi / 1sudu cuka epal


 

CARA  MEMBUATNYA...........

Masukkan kesemua bahan A kedalam mangkut besar gaul semuanya hingga sebati  dan siap untuk dimakan p/s kalau nak lagi pedas boleh tambah cili api.

OK SELAMAT MENCUBA JUMPA LAGI ........!!!!!! DA..........!!!!

10 comments:

  1. wow nmpk sedap..aruah mak sy dulu pun guna kulit tembikai utk buat kerabu.tp org skang nie buang2 je kulitnya tu kan(termasuklah sy) hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu....!!!!!yan pun sama juga kalau rasa nak makan baru buat he heeeee

      Delete
  2. akak tak makan kerabu kulit tmbikai..teringin jugak nak merasa.....thnks brkongsi resepi....

    ReplyDelete
    Replies
    1. rugi kalau tak makan tau.....!!!!!ha....kalau teringin tu buatlah ye....!!!!!nanti kempunan pula

      Delete
  3. yan...saly baru jer tahu yg kulit tembikai pun bleh buat bbagai juadah ... huhu..
    thanks ye share resepi kerabu.. nanti tak la terbuang gitu je...hik3 ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni semua nenek moyang punya resepi la.....!!!!!!!orang tua dulu 2 mana ada istilah buang 1 biji buah semuanya semuanya di gunakan dari biji,isi, dan kulit

      Delete
  4. Replies
    1. ye ke.....!!!!kesiannya adik akak ni hehe.....!!!!!

      Delete
  5. Replies
    1. lepas ni....!!!!!mesti cuba tau.....!!!!!

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...