I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Sunday, 31 March 2013

KEK COKLAT KUKUS OMBAK RINDU





Assalamualaikum........


Salam pagi isnin untuk semua.....moga berbahagia hendaknya.......

kawan2 n3 kali nie....yan nak kongsi satu lagi resepi kek yang mudah di sediakan dan sedap dimakan gitu.....kek nie...kawan yan yang tempah untuk anak2nya makan sempena cuti sekolah nie.....anak2nya duduk kat asrama jadi bila balik sekali sekala tu...ada jelah yang di minta....biasalah kan...anak2 perlu dilayan.....
ok untuk resepi kek nie jom sama2 kita intai kat bawah ye......!!!!!!

















BAHAN2NYA.............



A         1   Cawan gula
            1        ,,     serbuk koko
            1        ,,     susu pekat manis
            1        ,,     air panas
            1        ,,     minyak jagung


B         3    biji telur A
            1    sudu esen vanila



C         11/2  cawan tepong gandum
            1       sudu soda
            1          ,,    serbuk penaik
            1          ,,    garam











CARA MEMBUATNYA.........


Campurkan semua bahan A masakkan diatas api perlahan kacau hingga sebati tak perlu sampai mendidih cukup sekadar memanaskannya saja biarkan sejuk sebentar sementara itu pukul bahan B hingga kembang masukan bahan A pukul hingga rata kemudian masukkan bahan C sedikit demi sedikit gaul hingga rata
masukkan kedalam loyang yang di lapik dengan kertas minyak panaskan kukusan kukus selama 1 jam 

NOTA: Untuk mengelak air menitis di atas kek tutup dengan aluminium foil.

UNTUK FILLING......

1/2 Cawan serbuk koko
1/2      ,,     susu pekat manis
1         ,,     whipping cream
2    sudu    butter


CARA MEMBUATNYA.......

Masak semua bahan secara double boiler kacau hingga rata kemudian bolehlah tuang atas kek dan hias mengikut citarasa anda.










SELAMAT MENCUBA..........UNTUK SEMUA...........

JUMPA LAGI........DA.......DAAAA.........

40 comments:

  1. salam
    singgah pagi isnin
    semoga bulan 4 memberi banyak kecerian dalam idup

    ReplyDelete
  2. As salam yan kek coklat ni nampak moist siap decoration lagik cute jer

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang moist sangat.....saja je tu he heee....

      Delete
  3. salam yan, mmg rindu lah dgn kek coklat tu...lama dah tak buat ni...tq 4de resepi

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa....lepas nie kena buat baru terubat rindu tu....sama2 he heee....

      Delete
  4. anak dara akka suka buat kek coklat,hampir tiap minggu...tp dia sorg yg makan sbb saya tak suka makanan manis

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalah tu....yan pun kurang juga anak 2 je yang suka sangat kek nie....

      Delete
  5. salam kenal, nampak moist dan sedap, teringin la pulak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal juga.....tq singgah follow sini....kalau teringin lepas nie kenalah buat he heee....

      Delete
  6. eemmm...kek ombak rindu..KY pun rindu ngan Yan ni...lama tak dengar berita heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke....KY...biasalah cuti2 nie.....ada je nak di buat tu sebab menyepi he heee.....

      Delete
  7. ha ah cuti sekolah bdk2 nak mkn aje kerjanya..

    sedap kek tu..nampak ketekunan si pembuatnya.

    suka sgt dgn kek coklat lembab2 ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu kak nor.....ye ke tekun he heee......

      Delete
  8. amboi nama kek pun.... ombak rindu lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau keknya sedap namanya pun kenalah tu he heee....

      Delete
  9. salam yan.....amboi kek coklat ni menggoda btul. nama pun gempak tu.hehe pasni bt adam & hawa plak ekk ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul ke mengoda nie....memang gempak sangat kan.....boleh2 he heee....

      Delete
  10. tengok gambar pun boleh agak rasanya...menggoda

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu.....cubalah pasti tergoda he heee......

      Delete
  11. tu dia nama kek dah menggoda.. tengok rupa dah mengoda.. mai sepotong..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kek dengan nama yang sepadan gitu he heee....

      Delete
  12. eee sedap kek ni,pos kat akak sebiji dua..hehehe.Kalau kat pasaran mahal nii.

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh....tapi sampai nanti dah tak de rupa ombak rindu lagi he heee.....

      Delete
  13. Assalam
    penah ikut resepi ni, memang sedap moist

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu....sesiapa yang pernah cuba pasti tahu kesedapannya kan...?

      Delete
  14. Saya memang suka makan kek cokelat yang lembap ni... sedapnya la haii

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke.....lepas nie kena cuba buat tau...nanti hari2 boleh makan kek nie .....

      Delete
  15. Yan.kek ada lagi, nak sepotong hehe.. kalau coklat ke, cheese ke, memang peberet ummi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan haraplah nak ada lagi ummi....nie kan untuk kawan yan....

      Delete
  16. Sedapnya kek Ombak Rindu..
    bila lah dapt tempah dr Yan ni..hehe:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. cubalah Atie.....nak tempah kan jauh....

      Delete
  17. sedapnya..klu akak buat mesti tak menjadi nih

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau ikut step yang betul..insyaallah jadi jangan takut he heee....

      Delete
  18. Bolehlah try ni,....si Angry Birs sebok mintak kek coklat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh2 trylah ye....tak rugi sedap.....

      Delete
  19. bila makan kek ni mesti teringatkan aaron aziz...hehehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...