I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Tuesday, 12 March 2013

KARI IKAN KELI BERTAUHU




Assalamualaikum.......

salam sejahtera untuk semua......moga semuanya sihat sejahtera selalu......lama tak buat n3 terbaru rasa bercinta2 malasnya tapi gagahkan juga sebenarnya penat pun belum hilang lagi baru balik dari kampung ziarah adik yan dan ipar duai yang sakit.....Alhamdulillah....semuanya dah beransur2 baik....ok kawan2 hari nie...yan nak kongsi resepi kari ikan keli yang sedap di makan dengan nasi dan pulut....untuk resepi nie jom sama intai kat bawah nie.........







BAHAN2NYA..........

A     10 ketul ikan keli
        2      ,,    tauhu belah 4 di goreng
        


B     1/2  biji kelapa ambil santannya
        2       ,,  tomato 1biji belah 4
      

C      3  biji bawang merah di mayang
         3  ulas    ,,      putih    ,,      ,,
         1  sudu halba campur
         3  tangkai daun kari


D      2  sudu serbuk kari ikan
         2     ,,   air asam jawa
         2     ,,   cili kisar



 





Panaskan sedikit minyak tumis bahan C hingga garing bancuh bahan D biar rata kemudian masukkan bahan D kacau bila naik minyak masukkan pula bahan B dan A serta sedikit garam dan serbuk perasa biarkan mereneh sebentar bila ikan dah masak bolehlah angkat dan hidangkan.



 




SELAMAT MENCUBA UNTUK SEMUA............SAMPAI JUMPA LAGI.............DA........DAAAA...........

34 comments:

  1. Assalamualaikum yan,

    pagi2 tengok lauk ni, membangkit selera makan...hantarlah semangkuk heeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak ye KY......tapi mangkuk nie...tak boleh terbang he heee.....

      Delete
  2. emm, menyelerakan...lama tak masak ikan ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. lepas nie...bolehlah masak ikan keli pula ye...?

      Delete
  3. yan guna ikan keli besar ye...biasa jumpa ikan keli kecik2 jer

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu....seekor 2 kg my hubby pancing sendiri...sedap walau besar tapi isinya sangat lembut.....

      Delete
  4. Suka nya makan ikan keli..
    selalu masak lemak cili api je.. nti boleh try masak ikut resepi Yan pula...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap.... Atie kasi pekat2 sikit.....lepas nie cuba tau.....

      Delete
  5. salam yan, tk penah rasa lg kari ikan keli dgn tauhu ni...nampak mengancam selera nih

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti try buat sedap tau.....dapat ikan besar macam nie lagi best....

      Delete
  6. tq resepi, KA tak pernah buat kari keli lagi..

    ReplyDelete
  7. ikan keli tu kalau ganti dengan ikan sembilang boleh tak?

    ReplyDelete
  8. tak pernah masak mcm ni lagi..biasanya campur ubi semili ja..kedah punya style..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yan pun orang kedah.....tapi dok selangor jadi masak campuran selangor kedah gitu he heee.......kam....sebut ubi kemili lamanya tak makan....

      Delete
  9. OKje memang penggemar ikan keli...tak kiralah masak apa pun..memang suka...cuma jarang beli dan masak sendiri je!

    ReplyDelete
    Replies
    1. iye.....lepas nie....boleh lah masak sendiri he heeee......

      Delete
  10. kak nor mmg suka ikan keli..

    lgi2 kari ala2 kmpung masakan kakak emmm sedap

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalah kak.....keli nie...masak apa pun sedap kan....?

      Delete
  11. Sedapnya kari, ikan keli ni kalu kat kg memang selalu beli sb semua suka mkn cuma sy x berapa tp kalu goreng garing2 layan jg he he
    mak, adik2 feberet sgt

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau mama sara goreng dulu lepas tu siram kuah kari pun boleh sebab setengah orang tak suka isinya yang lembut so....goreng garing2 nak makan siram je kuah mmmm...sedap.....

      Delete
  12. tak pernh jumpa ikan keli buat kari...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau tak pernah nanti cuba....mesti sedap punya....

      Delete
  13. ikan keli mmg peberet kami sefamili ...

    ReplyDelete
  14. Replies
    1. yan memang hari2 masak memang tak ambil makanan dari luar....rajin tak rajin pun kena masak sebab yan nie cerewet pasal kebersihan he heee.....

      Delete
  15. ikan keli biasa masak sambal jer...kari x pernah lg...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke.....tapi kalau yang besar2 buat kari sedap.....

      Delete
  16. Kita tak makan ikan keli, ikan2 sungai memang tak makan sebab mak tak makan.. Dari kecik tak makan ikan sungai. Agak2 Yan ikan laut sesuai masak cara ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh aje.....ikan sembilang pun sedap....

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...