I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Thursday, 22 November 2012

SIAKAP BERSOS DENGAN CENDAWAN






Assalamualaikum......salam pagi jumaat untuk semua......teman2 yang di sayangi........semoga Allah memberi kesihatan dan kebahagiaan untuk teman2 semua........ok hari yan buat n3 awal sikit......nanti tengahari yan sibuk sikit sebab malam nie di surau kat rumah yan ada satu majlis ceramah dan memohon sumbangan untuk saudara kita di Gaza plestin jadi yan nak kena masak lauk2 untuk majlis tu nanti.....bukanya sikit tu..... lepas nie dah nak mula sebab yan seorang je..... yang memasaknya kat rumah.....resepi untuk majlis nie nanti yan akan masak sup kepala kambing ,hati masak lemak jintan ,paru berlado dan ayam berrempah nanti yan kongsikan resepi untuk semua ye.........!!!!!!!!
ok.....untuk resepi hari ini bahan2nya ialah.........


 






BAHAN BAHANNYA..........

A   1 ekor siakap di belah belakang
     4 sudu tepong kfc untuk salut ikan

B   5 s/b sos lada hitam 
     5 s/b   ,,  cili
     1  ,,   lada hitam kasar

C   2 biji tomato belah 4
      2  ,,  cili merah
      1 labu bawang besar potong bulat
      5 keping cendawan hitam halus
      5 biji             ,, chitakie

D   3 ulas bawang merah dimayang halus
     3   ,,       ,,       putih        ,,          ,,
     1 inci halia                       ,,          ,,

     
 



CARA MEMASAKNYA............


Campur bahan A dan goreng hingga garing dengan minyak yang banyak bila garing angkat dan toskan.....kemudian tumis bahan D hingga garing masukkan bahan B kacau bila naik minyak masukkan sedikit air berserta sedikit garam ,gula dan perasa kacau rata selepas itu masukkan bahan C kacau rata dan rasa cukup semua rasanya tutup api dan bolehlah tuang keatas ikan siakap yang di goreng tadi dan hias mengikut citarasa anda.....

 

SELAMAT MENCUBA UNTUK SEMUA............!!!!!!!!MOGA BERTEMU LAGI..............DAAAAAAAA.........

24 comments:

  1. Wah! cantekk jer tengok ikan siakap tu meniarap Yan.. sedap tu.. tergoda akak sudah :P

    ReplyDelete
  2. kesian dia kan...terpaksa meniarap dalam pinggan tu....kak yati kena cuba tau sedap ikan siakap masak macam nie tau.....

    ReplyDelete
  3. Wahhh...pandainya akak masak utk surau dgn lauk2 tu...kalau sy lah macam tu kan bagus...belum ada keyakinan nak masak utk majlis keramian. Semoga urusan akak dipermudahkan & mendapat ganjaran pahala yg setimpal...Hidup Gaza...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fazian....akak nie nak kata pandai tak lah sangat... tapi sebab dah biasa masak2 lauk pengantin dan kenduri2 kecil jadi orang beri kerpercayaan kat kita apa lagi jalan je lah kan.....Amin.....

      Delete
  4. Yan,
    nampak sedap je...pandai yan masak..:)
    kami 1 family suka makan ikan siakap.. masak stim pun best..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bolehlah sikit2 Atie....haaa..lepas nie atie cuba masak macam nie pula mesti atie sekerluarga suka.....

      Delete
  5. tanjat gegirl nengok ikan tu enterprem gitu.. hahahah ngadap kamera ko... pandai nyer yan masak .. kalau camgini dah rasa cam oder kat restoran le plak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak ni terringin nk follow kembali Mayang Abdul Razak..tp xleh nak g ke blog dia...kalu klik lepas ke Google+ ..... kalau yan ada link dia cer bg kat akak...macam sombong plak akak ni..org dah polo dah lomen sekali pun tak pernah nk singgah... bkn taknak tp takleh...

      Delete
    2. yan pun dulu macam tu juga....lama baru dapat follow si mayang nie.....akak boleh pergi kat sini OVEN BULAT BURUK kat blog list yan pun ada...

      Delete
    3. Mayang tau tak tu....belum suruh senyum kalau tidak lagi tekejut beruk lah kau mayang.... he heeee....cikit2

      Delete
  6. akak suka beli ikan siakap..sbb anak2 suka mkan..tp biasanya akak goreng jek... sesekali boleh la ubah selera ngn resepi ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu....tukar pula ngan menu nie.... mesti semua suka......

      Delete
    2. yan akak silap..ikan talapia yg akak selalu goreng..ikan siakap biasa akak masak stim..apa pun satu hari akak kena cuba resepi yan ni...

      Delete
    3. ha....tulah yan pun ada terfikir juga.....takkan ikan siakap akak goreng saja......cubalah kak moga akak sekerluarga menggemarinya......

      Delete
  7. Assalamualaikum Yans,

    Tudiaaa...meleleh air liur Kak Ros...terima kasih ya Yans kongsi resepi..

    Pandai Yans masak....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummusalam kak ros....
      ya kaaa kak ros...awat dok biak sampai meleleh nohhh....sama2 kak ros....cikit2...

      Delete
  8. salam syg yan..
    wahh byk hidangan yg nk dimasak kt surau tu kak..mmg yan nie pandai masak la..suka tgk hidangan yg yan buat..smua sdap2.

    ReplyDelete
  9. memang banyak.....tapi Alhamdulilah siap awal semalam....taklah pandai sangat....sikit je he heee.....

    ReplyDelete
  10. hai sedapnya tgk lauk ikan tu...klau QH 1/2 ekor seorg pon bleh..mmg suka isi ikn siakap ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang pun yan pun sama....yan suka meratah macam tu saja....ikan nie memang sedap....

      Delete
  11. besarnya ikan siakap yan...pandai yan deco2 hiasan ngan bahan2 masakan...bole buat hidangan pengantin nie:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye...kira besar jugalah....yan memang selalu buat lauk untuk pengantin pun....

      Delete
  12. Replies
    1. kat rumah yan pun selalu buat sebab semua suka makan ikan masak macam nie......

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...