I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Tuesday, 20 November 2012

KELI GULAI LEMAK NYONYA





Assalamualaikum salam sejatera buat semua kawan tersayang harap semuanya ok.....ye ......!!!!!!yan doakan terbaik untuk semua ye......kali yan nak n3 satu resepi ikan air tawar pula.....asyik2 daging je kan....kali kita tukar ikan pula ye.....!!!!!ikan nie my hubby dapat hari tu......seekor je tapi besar betul.....dekat 2 kg juga lah walau pun besar isi ikan keli nie tak keras sedap je makannya.......oleh kerana ikan nie besar separuh yan masak gulai lemak nyonya nie......separuh lagi buat keli sambal.....ok.....untuk resepi nie bahan2 yang di perlukan......








BAHAN BAHANNYA..........


A  5 ketul ikan keli di goreng
     1 biji tomato belah 4
     1  ,,  cili bangla merah potong serong
     1 batang sadri                ,,          ,,
     1 kuntum bunga kantan belah 2

B   5 biji cili api [semua bahan B di bland]
      1 batang serai
      1 labu bawang besar
      3 ulas    ,,        putih
      6 tangkai cili kering di rebus

C    1 /2 tin susu/santan
       1 keping asam







CARA MEMASAKNYA...........

Tumis bahan B dengan sedikit minyak hingga naik minyak dan garing kemudian masukkan bahan C kacau rata perlahankan api kemudian masukkan bahan A berserta garam dan sedikit perasa kacau biar mendidih dan bolehlah di angkat dan hidangkan.......




SELAMAT MENCUBA...........!!!!!!!!UNTUK SEMUA..........SAMPAI JUMPA LAGI DI RESEPI AKAN DATANG DAAAAAAAA...........

22 comments:

  1. gulai lemak KY suka, tapi keli???? eeemmm..heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu kisahnya ye......KY tak makan semua jenis ikan air tawar ke.....rugi tau he heeee.....

      Delete
  2. Aduhhh akak tak makan keli yan... eeee geli..

    Tak pe akak tukar dgn ikan lain ikut resipi ni :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak yati pun sama macam KY juga ye.....tak apa boleh tukar ikan lain....he heee....

      Delete
  3. Mlm td baru tgk kat menu alam masak ala nyonya...Senang2 nanti boleh cuba ni...Tapi tak semua org mkn ikan sungai...tak pandai nak bersihkan pun ye jugak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ramai juga yang suka ikan air tawar nie....ada yang tak suka boleh tukar dengan ikan lain atau pun ayam tapi kenalah tambah bahan 3 serangkai......

      Delete
  4. sedap nya..sy mmg suka makan ikan air tawar :)
    salam kenal.singgah follow sini #160..klu sudi follow sy jg..TQ :)..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal....
      kalau macam tu samalah kita....yan suka sangat ikan keli nie.....tq sudi follow yan....

      Delete
  5. Yan...kalau guna ikan sembilang ikut resepi nie pun bole kan...ikan sembilang tu ala2 ikan keli jugak...hihi....

    ReplyDelete
    Replies
    1. cantik sangat tu.....khas untuk yang tak makan ikan keli nie kan....?

      Delete
  6. Sedapnya.. Amy suka ikan keli masak lemak ni tapi amy lagi suka yang disambalkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. maksud amy....lebih suka keli sambalah ye.....selalunya yan memang suka buat keli sambal tapi sekali sekala tukar selera pula.....

      Delete
  7. Sedap..xmkn ikn keli blh tukar ikan lain kan? :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh...no hal lah.....ikan apapun boleh...

      Delete
  8. wahh ikan keli ... feberet ni... x kesah le masak ape pun ... anak2 lagi le suke... org kg le katakan ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalah tu....yan pun suka.....hai.... sekarang nie orang bandar pun dah pandai makan ikan keli tau.....

      Delete
  9. fav ank akk nie yan..sedapnya biasa kami goreng masak sambal atau asam pedas jew..x cuba lg yg macamnie..mesti best nie:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kegemaran yan sekerluarga juga.....zila kalau ikan keli masak macam nie memang sedap......cubalah zila buat tak salah mencuba kan.....?

      Delete
  10. saya suka gulai lemak, tapi ikan keli saya tak makan, kena tukar ikan lain :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak apa...nanti kita masak ikan lain ye....dik

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...