I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Wednesday, 7 November 2012

NASI KUKUS AYAM GORENG BERREMPAH






RESEPI KHAS BUAT SAHABAT.......BLOGGER KY......



Assalamualaikum salam sejahtera semua buat sahabat tersayang moga kalian semua sihat dan berbahagia hendaknya........ok sahabat semua hari nie yan nak n3 dua resepi permintaan dari seorang sahabat blog iaitu KY.....moga KY dapat mencuba dan berpuas hati dengan resepi yang yan buat khas untuk diner semalam dan KY hanya dapat resepinya sahaja.......biasalah berjiran jauh....kan..... macammana nak hantar  betul tak KY.......????????
resepi ayam berempah nie yan menggunakan ayam kampung sebab yan tak berapa suka ayam daging sesiapa yang tak suka boleh tukar kepada ayam daging /daging........
OK untuk resepi hari nie bahan yang di perlukan ialah.........


 
 






BAHAN BAHANNYA...........

A   1 ekor ayam kampung/ daging
      5 inci lengkuas bland ambil hampasnya
      5 tangkai daun kari
      garam dan kunyit
 

B   6 biji bawang merah
     5   ,,     ,,       putih
     1 inci halia
    
     1 sudu jintan manis
     1   ,,       ,,    putih
     3   ,,    serbuk kari ayam
     2   ,,        ,,     cili
     1 batang serai
     2 biji buah keras





CARA MEMASAKNYA............


Bland semua bahan B sementara itu gaulkan bahan A biar rata kemudian masukkan bahan B kedalam bekas bahan A gaul rata dan perapkan kalau yan perap dari pagi sampai malam lagi lama lagi terasa rempahnya......jangan lupa masukkan kedalam peti ais bila nak goreng keluarkan goreng dengan minyak yang banyak......tapis bumbu2nya goreng sekali itu penyedapnya bila makan dengan nasi ok harap faham ye...........


 






BAHAN BAHAN UNTUK NASI KUKUS........

1 Mangkut beras tampa kanji rendam 7 jam
 beberapa helai daun pandan


CARA MEMASAKNYA..............

Toskan beras masukkan kedalam periuk kukus dan lapiskan dengan daun pandan yang di carik2.....kukus selama 1/2 jam kemudian angkat kacau sikit renjiskan air kukus kembali ulang beberapa kali hingga nasi masak......






SELAMAT MENCUBA UNTUK SEMUA..............SAMPAI JUMPA LAGI.............DAAAAAA...........

21 comments:

  1. Replies
    1. cubalah memang terasa rempahnya sedap.....

      Delete
  2. Wah! yan ni tak satu satu resepi dia menggoda akak.. kena simpan resepi ni... pasti Nabil licin satu pinggan pulak :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. ambik kak jangan tak ambik.....lepas nie buat tau....gerenti sedap....

      Delete
  3. Yan..thanks ya, KY nampak ayam tu sedapnya..InsyaAllah...KY cuba sampai jadi, sbb KY suka ayam dia tuuu..

    ReplyDelete
  4. slm Kak Yan..
    jgn xtau kak..ni mkan fav QH..biase tapau aje..hehe..bln posa rajin QH beli..dh ade resepi ni nk try buat sdri la..tq yer kak resepi ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye...ke baru tahu.....kesukaan QH rupanya......selamat mencuba dan harap berpuashati......

      Delete
  5. sedapnya ayam goreng berempah tu kak..

    ReplyDelete
  6. sedapnya....terima kasih Yan brkongsi resepi...

    ReplyDelete
  7. Jangan kata KY.... akak pun nak cuba yan....
    Tapi akk nak gua ayam organik.....lambat la sketnk boleh cuba...ayam organik kat sini susah nk dapat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang susah nak dapat ayam organik nie.....tak silap yan HPA ada menjualnya itu pun kadang2 je dapat......cuba ayam daging pun boleh.....

      Delete
  8. Hmm is anyone else experiencing problems with the pictures on this blog loading?
    I'm trying to figure out if its a problem on my end or if it's the blog.

    Any feed-back would be greatly appreciated.

    my homepage :: click through the following post

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...