I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Sunday, 4 November 2012

NASI KISMIS





Assalamualaikum........salam sejahtera untuk semua......moga sihat selalu di samping family tersayang......ok kawan2 yan pun tak nak berceloteh panjang2 al maklum badan pun tak berapa sihat baru lepas demam......tapi yan gagahkan diri yan nak n3 resepi nasi kismis seperti yan janjikan di n3 yang lepas jadi bila dah berjanji terpaksalah tunaikan janji tu........betul tak.....???????
nasi kismis ni.....sesuai di  makan dengan kurma merah ayam / daging
ayam goreng rempah dan acar tumis.....ok kawan2 untuk resepi ni bahan2 yang di perlukan ialah............



 







BAHAN BAHANNYA............. 



A     1 mangkut  beras basmati rendam 1 jam
      

B     1 cawan kismis
       3 biji bawang merah mayang halus
       3 ulas   ,,       putih       ,,         ,,
       1 inci halia                   ,,         ,,
       1 batang serai di titik
       1    ,,      kayu manis
       2 kuntum bunga lawang
       4 biji buah pelaga sedikit butter untuk menumis

C     1/2 tin susu dan air secukupnya
          1 kiub pati ayam dan garam secukup rasa



 






CARA MEMASAKNYA...........

panaskan batter tumis bahan B satu persatu hingga naik bau masukkan  bahan A kacau rata biarkan selama 5 minit kemudian masukkan bahan C kacau rata biarkan ia merenih hingga kering bila dah kering kecilkan api untuk serikan nasi boleh titikkan perwarna oren atau warna yang anda sukai.......bila dah masak bolehlah di hidangkan.


 


OK......SELAMAT MENCUBA UNTUK SEMUA............!!!!!!
SAMPAI JUMPA LAGI ..............DAAAAA............

20 comments:

  1. Blh try..tp time raya boleh la..time biase2 ni mane nk mkn nasi cmni..msti nk nasi putih jgk..hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yan pun bukan selalu buat masa ada tetamu datang atau majlis2 kecil je....cubalah.....

      Delete
  2. simple je...nanti su nak try buat la...su jenis suka makan nasi2 cam gini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. try lah su.....sedap dan ringkas je......

      Delete
  3. kalau bab makan ni KY memang suka, walaupun KY ni memilih sikit kalau makan..

    yan..ada tak resepi ayam goreng nasi kukus, hr tu KY buat tak jadilah ayamnya..tak power org cakap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. jadi KY nie suka makan ye....KY nak ayam goreng rempah,ayam goreng lengkuas atau goreng pandan nasi kukus pula yg biasa atau lemak kukus.....

      Delete
    2. hehehe...KY memang suka makan...eeemmmm

      KY nak yg berempah.huuuu..bila goreng, membangkitkan selera makannnn...hihihi

      nasi kukus biasa je

      Delete
    3. ok.....nanti yan akan n3 kat sini ye......

      Delete
  4. sedapnye sekali sekala mkn nasi style nasi minyak gini kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang.....sekali sekala saja tau....kalau hari2 boleh gemuk jadinya.....

      Delete
  5. Assalamualaikum,

    Nampak sungguh cantik nasi ni....terima kasih kongsi resepi ya Yan...nanti boleh la Kak Ros try....

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam.....
      sama2 kak ros......trylah ye....mesti anak2 suka....

      Delete
  6. salam kak yan..bestnya nasi tu..terliur eh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ala kesiannya salina.....teliur ye.....ada mengidam tak kalau mengidam yan kena hantar nie he heeee....

      Delete
  7. kalu g sini mesti ada menu yg best2 akk simpan resepi nie yer..tq laling:))

    ReplyDelete
    Replies
    1. menu biasa2 je.....!!!!jangan simpan saja buat tau.....sama2 2 u laling....

      Delete
  8. salam yan. Nasi best. lauk gandingnya jugak best. Mest makan berpinggan2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa lagi nak dikata memang itulah yang terjadi.......habis hilang diet he heeee.....

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...