I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Sunday, 25 November 2012

KEK COKLAT COPPUCCINO






Assalamualaikum salam sejahtera untuk semua.......doa dan harapan dari yan semuanya sihat dan bahagia selalu hendaknya.......hari nie yan  nak buat n3 resepi kek lagi......maklum semalam cuti hujung minggu anak2 berhajat nak makan kek coklat coppuccino jadi apa lagi......mak diaorang pun tengah rajin tenguk bahan2 semua ada teruslah buatkan...sebagai ibu mana nak hampakan permintaan anak kan.......!!!maka jadilah kek yang di buat dengan penuh kasih sayang nie......anak2 pun suka mamanya lagi suka.....sebab belum satu hari dah habis......maknanya sedaplah tu yeeee........tak kisahlah tu.....yan memang suka kalau yan masak apa pun....... di makan habis oleh anak2.....oklah.....kepada yang berminat nak tahu resepinya sama layan ini resepi yeeeee......!!!!!!!









BAHAN BAHANNYA............


A   6 biji telur A
      1 cawan gula

B   500 gm tepong naik sendiri
      120 ml minyak jagung
      2    sudu coppucino paste
      1    cawan serbuk koko


CARA MEMBUATNYA IALAH..........


Pukul bahan A hingga kembang kemudian masukkan bahan B berperingkat2 gaul hingga sebati.....leser loyang dengan sedikit minyak tuang adunan kek dan bakar dengan kepanasan 170c selama 30 minit bila dah masak sejukan dulu sebelum letakkan icing untuk kek.

      




BAHAN BAHAN UNTUK ICING.......

A   1  cawan serbuk koko
     1      ,,    whipping cream coklat

B   200  gm krimwell
       50    ,,  shortening
      1     s/b liquid glucose
      5     s/b serbuk koko
      1     s/b coppuccino paste
             gula icing secukupnya
     


CARA MEMBUATNYA........

Masak bahan A diatas api yang perlahan hingga sebati dan anggkat tuangkan keatas kek simpan sebentar dalam petiais sebentar sementara itu pukul bahan B hingga kembang dan bertanduk masukkan ke dalam paiping beg buatkan corak yang anda kehendakki.......




OK....KAWAN2 SELAMAT MENCUBA.......!!!!!!SAMPAI JUMPA LAGI..........DAAAAAA........

22 comments:

  1. amboi cantiknya kek yan buat..bole buat jual nie...ida tak pandai nak buat deco2 ni..selalu tumpnag makan kek mak mertua jer..hihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke cantik....sikit2 je...taklah kot....belum terfikir pun nak buat jual.....deco2 nie pun intai2 kat youtube je.....

      Delete
  2. Aduih sedapnya. Cantik deconya. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanya memang sedap dwirasa gitu.....ye ke...he heee....

      Delete
  3. Amboi... tergoda sudah akak yan... bak mai sepotong tapi dah habis lah pulak... akak bab deco2 ni memang gagal selalu :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak yati....yang nie memang dah habis tapi kalau kak yati nak yan boleh buatkan lagi.....yan pun deco2 nie hantam saja...he heeee....

      Delete
  4. cantik nye kek akak...nampak pun menarik...tapi dapat tgk je la...hehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. su...kalau nak merasa kena datang rumah akak lah ye.....

      Delete
  5. yan, cantik ..! pandai yan deco...kalau saly bab deco2 ni mmg tk pandai..tangan tk kreatif..hik3

    ReplyDelete
    Replies
    1. ia...belum pandai lagi.....sikit2 je buat untuk sendiri bolehlah.....he heee...

      Delete
  6. Sedapnya Yan...cantik plak tu keknya..sayang nak makan :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. anak2 cakap sedap.....apa sayangnya belum satu hari dah selesai he heeee.....

      Delete
  7. aduhai tgk pown dha tau msti sedap

    ReplyDelete
  8. sedap je tgk kek tu..
    mcm pernah makan tapi yg beli kt kedai kek..hehe :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu...masa yan belum pandai buat kek....yan pun beli kat kedai juga....bila pandai buat sendiri lagi best.....

      Delete
  9. rajin btl yan..deco cantik plak tue..ank2 klu suka kita sbagai ibu heppy jew nk buat kan:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yan kalau anak2 minta tu...tak sampai hati nak hampakan permintaan mereka....pasal deco tu...yan main tekan je.....betul tu zila bila anak2 suka kita lagi semangat nak buat lagi he heeee....

      Delete
  10. waaahhh...KY suka copicino...cantik keknya

    ReplyDelete
    Replies
    1. yan pun suka juga....bolehlah he heee....

      Delete
  11. ye...bolehlah...sikit2 he heee.....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...