I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Friday, 16 November 2012

KERANG MASAK LADA HITAM






Assalamualaikum........salam sejahtera sahabat semua moga sihat dan bahagia selalu hendaknya ye.....!!!!!!kepada yang tak sihat......rajin2 makan ubat biar cepat sembuh.....ok.....hari nie yan nak n3 satu resepi seafood yang mudah cepat dan ringkas sedap dimakan dengan nasi atau begitu saja oklah ye.......pada yang berminat boleh sama2 layan ini resepi ye...!!!!!!!!!!!!


 






BAHAN BAHANNYA IALAH...........

A  1kg kerang cuci bersih
   

B  1/2 biji cili bangala merah
     1/2  ,,    ,,     ,,      hijau
     1 tangkai daunbawang
     2 biji tomato

C  3  sudu sos lada hitam
     2     ,,    ,,   tiram
     2     ,,  lada hitam kasar

D  1 labu bawang besar potong dadu
    3 ulas      ,,      putih     ,,          ,,
    7 biji cili padi cingcang kasar

 






CARA MEMASAKNYA...........


Tumis bahan D hingga naik bau masukkan bahan C kacau rata kemudian masukkan bahan A kacau rata tutup sebentar dengan penutup kuali selepas itu masukkan garam dan sedikit serbuk perasa kacau rata akhir sekali masukkan bahan B kacau rata dan bolehlah di angkat dan hidangkan.........



 

OK YE......!!!!!!KAWAN2 SELAMAT MENCUBA..............JUMPA LAGI.............DAAAAAAA.............

12 comments:

  1. wowww nampak sedap..pestine adda tgk kerang wat cmni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke....lepas nie....cuba buat mesti terangkat punya makan ngan nasi panas2.....

      Delete
  2. nampak sedap dan myelerakan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sedap.....nak pula makan panas2 bertambah you....nasinya he heeee....

      Delete
  3. masak ngn kulit sekali ye yan...Ada petua lain tak nak bersihkan kulit kerang tu ..kalau akak biasanya akak ambik pelepah pisang pastu tujah2kan pada kerang sampai kuo air kotor dia....cam tu je la buat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye...dengan kulit baru rasa kemanisan kerang tu....kalau yan pula guna daun serai dan limau nipis diramas2 hingga bersih dan nampak putih je....kulit kerang tu.....

      Delete
  4. yan..yg ini KY makan, tapi tak bleh makan banyak..untuk rasa je bolehlah

    ReplyDelete
    Replies
    1. yan pun makan sikit2 je......dulu langsung tak boleh makan....kalau makan je.....keluar balik yan pun tak tahu kenapa.....

      Delete
  5. sedapnya Kak Yan... nak cuba la, saya suka kerang ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmmm....memang sedap....masak macam nie memang best nak pula yang memang suka kerang nie.....layan habissssss......

      Delete
  6. kalau mayang ratah gitu aje.. sedap.. x ingat nasi dah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang pun....sedap di ratah begitu saja.....

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...