I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Wednesday, 28 November 2012

ISI IKAN DORY MASAK LEMON







Assalamualaikum.......salam sejahtera untuk teman2 tersayang doa dan harapan agar semua sihat dan bahagia disamping family tersayang.......
ok......hari nie yan n3 satu resepi yang dah lama tersimpan sampai dah nak basi nampaknya he heeee.....gurau ye......!!!!!resepi hari ni yan menggunakan isi ikan dory yang biasa di jual di pasaraya2 besar kat bahagian sejuk beku isi ikan nie punyalah lembut agak susah juga nak mengerjakannya.......kalau nak potong kena potong masa masih beku bilas salut tepong dan goreng rasa ikannya siap di masak memang sedap.......ikan nie boleh buat masak lemon,masam manis,masak merah ,sambal hijau dan masak lada hitam........ok untuk resepi hari nie bahan yang diperlukan ialah..........


 





BAHAN BAHANNYA...........


A     1 Keping isi ikan dory di potong
        1 cawan tepong kfc / tempura

B     1 biji lemon ambil jusnya
       1 sudu tepong jagung bancuh dengan air
       1 biji cili bangala hijau dan merah
       1 sudu lada hitam kasar
       1 labu bawang besar potong dadu

C    3 ulas bawang merah di mayang halus
      4    ,,       ,,      putih   ,,     ,,          ,,
      1 inci halia                  ,,     ,,          ,,

CARA MEMASAKNYA..........

Satukan bahan A goreng biar garing angkat toskan.....Tumis bahan C dengan sedikit minyak hingga kekuningan masukkan bahan B satu persatu berserta sedikit garam ,serbuk perasa dan sedikit gula rasa....bila dah cukup rasanya kepekatannya masukkan bahan A yang siap di goreng tadi kacau rata dan bolehlah di angkat dan hidangkan panas2.

 
 


SELAMAT MENCUBA UNTUK SEMUA...........
SAMPAI JUMPA LAGI........DAAAAA.......

12 comments:

  1. Jarang makan ikan dori ni yan..
    tapi nti nk cuba lah..
    hubby suka lah masak2 mcm ni..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. cubalah atie.....sedap rasanya ikan dory masak macam nie.....

      Delete
  2. iakn dory, ikan apa tu yan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. KY....ikan nie datang dan di pek isinya sahaja tanpa tulang ada orang panggil filet ikan sutchi ini nama jepun kot.....

      Delete
  3. Replies
    1. lepas nie bolehlah KA cuba buat....sedap...

      Delete
  4. a'aa yan nak tnya gak ikan dory tu ikan apa?...tak biasa dgr nama makan lagi la belum...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. sejenis filet ikan sutchi mungkin ikan dari jepun kot kalau kat pasaraya besar memang ada jual kat tempat sejuk beku.....

      Delete
  5. Ye juga tak pernah dengar nama ikan dory tu... ikan duri pernah lah ehe... menggoda sungguh masakan yan ni :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak yati ikan duri mana ada orang makan....nie filet ikan sutchi atau sini orang panggil dorry....memang sedap isi ikan nie kak yati lembut je rasanya.....

      Delete
  6. Yan...sedapnye..pestime dengo ikan dory..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sedap ikan dory buat masak macam nie...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...