I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Tuesday, 25 June 2013

SUHUN / SU UN GORENG KUNYIT






Assalamualaikum......

Salam sayang untuk semua kawan2....moga ceria selalu....Alhamdulillah.....cuaca hari nie....nampak membaik sikit selepas hujan semalam....sama2 kita berdoakan agar semua pulih seperti biasa....ok kawan2 n3 kali nie....Yan nak kongsi resepi suhun/su un goreng kering yg sedap di makan dengan nasi atau begitu saja....untuk resepi nie....jom intai kat bawah........



 





SUHUN/SU UN GORENG KUNYIT

BAHAN2NYA........


A       1   bungkus suhun/su un di basuh
          1   mangkok kobis di potong
           

B       6   biji bebola sotong belah 2
          6   ekor sotong di potong
          4   biji cili kering      ,,
          1   sudu serbuk kunyit

C       4   biji bawang merah mayang halus
          3   ulas    ,,       putih        ,,         ,,




 






CARA MEMBUATNYA.........


Panaskan sedikit minyak tumis bahan C hingga naik bau masukkan bahan B kacau rata bila sotong dah masak masukkan bahan A serta sedikit garam & sedikit serbuk perasa kacau rata bila suhun dah lembut rasa semua dah ok bolehlah angkat & hidang kan begitu saja atau bersama nasi.



 





OK KAWAN2 SEMUA.........SELAMAT MENCUBA........SAMPAI 



JUMPA LAGI DI N3 AKAN DATANG........DA......DA........

32 comments:

  1. sempoi...sesuwai menu org mls msk bla blk keje bln pose nnt ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheee....memang sesuai sangat tu.....

      Delete
  2. sesuai le utk anies tu..org bujangkan..

    mkn gitu2 pun sedapkan

    ReplyDelete
  3. Tak pernah Makan Su in goreng... nanti nak cubalah ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. cubalah....Kak Yati....sedap juga ala2 mihun goreng gitu....

      Delete
  4. Yan..ummi datang intai lauk Yan hari ni, dah terbayang kesedapannya, ummi nak ratah je ni, hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ummi tak payah intai2 masuk je....pintu tak kunci pun he heee.....memang sedap makan macam tu je.....

      Delete
  5. kalau rajin kita memang boleh cuba macam2 resepi kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu.....kalau dah nak makan kenalah merajinkan diri....betul tak...?

      Delete
  6. simple tapi nampak sedap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti....Noe...cuba pasti tergoda punya he heee....

      Delete
  7. Dulu ada satu bibik kakak suka masak style ini Yan. Anak-anak kakak suka makan dgn ketupat sedap juga tau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooooh...makan ngan ketupat ye....Yan meratah macam tu je Kak...

      Delete
  8. Yan, eemmm...KY suka, tapi belum pernah buat pakai kunyit, biasa merah jeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak merah pakai cili lah ye KY.....

      Delete
  9. Anak okje suka sangat makan su'un ni Yan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap kan....nak pula buat goreng....

      Delete
  10. tak pernah pulak buat suhun goreng kunyit ni. but it sure do look delicious~ yummeh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau macam tu...kena cuba tau....memang ada umppphh....

      Delete
  11. Bley try ni. Thanks for the resipi kak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh....senang je kan...sama2 Fiza...

      Delete
  12. yan, saya pernah makan disatu gerai. suhun goreng ni nama lainnya tanghoon goreng, gitule lebihkurang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke....memang selalu pun orang2 cina suka masak suhun jenis bergoreng nie....tu kot sebab namanya tanghoon he heee...

      Delete
  13. sedap tu kak...klau QH buat ratah gitu aje..suka suhun..

    ReplyDelete
  14. Mcm bee hoon jgk kn yan..tpbguna suh un..klu zila pn ratah cmtu jew..sedapp..

    ReplyDelete
  15. yg ini makan gitu terus mmg sedap kan !

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...