I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Wednesday, 19 June 2013

SAMBAL JERING BILIS & TEMPE







Assalamualaikum......

Salam sayang untuk kawan2 bloger semua.....apa khabar you all semua hari nie...!!!!!!harap2 semuanya ok.....hai...nampaknya keadaan jerebu nie....makin teruk di kawasan lembah kelang nie....memang gelap & mendung sekali bila mengintai keluar.... rumah jiran pun tak kelihatan he heee....nasib2....
ok semua... n3 kali nie...Yan nak kongsi resepi sambal jering pula yg di campur dengan tempe....masak macam nie...bukan apa sesiapa tak makan jering boleh makan tempenya aje...betul tak...?           jom kita layan resepi di bawah ye...!!!!!!



 





SAMBAL JERING BILIS & TEMPE


BAHAN2NYA.......


A          2 50 gm ikan bilis di goreng
                10 biji jering potong di goreng
                2   keping tempe ,,    ,,      ,,
                1   labu bawang besar di potong bulat

B             10 biji cili kering
                2   labu bawang besar
                5   ulas      ,,       putih
                1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA........

Bland bahan B hingga halus panaskan sedikit minyak tumis bahan B hingga garing masukkan sedikit air serta sedikit garam,2 sudu gula & sedikit serbuk perasa kacau rata kemudian masukkan bahan A kacau rata rasa semua dah ok....boleh angkat dan hidangkan.


 
         







SELAMAT MENCUBA UNTUK SEMUA........SAMPAI JUMPA 



LAGI.......DA.......DA......

36 comments:

  1. Replies
    1. kesiannya....mai makan sama2 yuk....

      Delete
  2. kalu mkn sy mesti ketepikan jering hehehe

    ReplyDelete
  3. nyum..sedappnya... laparr nengok ni Yan:)

    ReplyDelete
  4. sy pernah makan, kawan opis bawak... mmg sedap... 1st time rasa he3

    ReplyDelete
    Replies
    1. mesti tahu rasanya kan...kalau tak cuba tak tahu kan....

      Delete
  5. Oh jering pun boleh buat macam ini ye Yan. Kakak kalau petai ada buat. Lain kalilah kalau ada jering nak cuba. Rumah kampung kakak ada pokok jering tapi sebab kakak kurang suka jadi jarang ambil..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye Kak....jering nie buat masak macam nie....atau masak lemak memang best kurang sikit baunya tu...

      Delete
  6. Akak suka sambal jering... lama tak mkn, susah skrg nak dpt jering ....
    Sedap jer akak tgok sambal jering Yan tu ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang susah nak dapat....nie pun dapat dari kampung hubby perak mari....

      Delete
  7. sedap nih....suka mkn jering...tp tak suka makan petai... hehehe...

    resipi yan semua menggoda...=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab apa....baunya...atau rasanya he heee....

      betul ke nie....

      Delete
  8. salam yan, akhir2 ni, susah nk dapat jering kat pasar...kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu....jering kan bermusim tapi sekarang nie..memang musimnya....

      Delete
  9. sedapnya jering campur tempe...sekarang ni suka sangat makan tempe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama lah tu....dulu2 pun tak suka tempe siap kutuk2 apa orang selangor makan benda dah berkulat he hee....

      Delete
  10. Replies
    1. boleh juga tu....nanti mesti berselera kan..?

      Delete
  11. Replies
    1. sapa2 yg suka jering memang sedap giler lah he hee...

      Delete
  12. macam2 menu yang dicipta...mak saya (orang Jawa) mesti hairan kalau saya masak menu ni nanti...heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba Anim masak mesti mak Anim suka punya nak2 ada tempe tu...he hee...

      Delete
  13. Sedap ne yan..area jb pn jerebu teruk skrg ne..x de mood nk kemana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang pun Zila....kat jb paling teruk kan...?

      Delete
  14. sedapnuya tgk lauk yg dah siap dimasak ni..tp sy x pandai mkn jering yg dimasak atau rebus ke apa..blh mkn jering muda sebagai ulam je..mcm petai jg..pelikkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. he heee....memang pelik....yg nie pun Yan pakai jering muda juga....cuba lah masak macam nie..kot2 boleh makan...

      Delete
  15. Yan..ummi tak pernah lagi makan sambal bilis dengan jering ni, selalu dengan petai je kan. Tapi nampak macam sedap ni, menambah selera.

    ps:Yan, ummi dah pos FM, dah sampai ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau Ummi tak pernah buat nanti cuba buat memang best Ummi....

      p/s dah Ummi tq ye....Ummi ....Yan ada buat n3 pasal FM nie...kat blog satu lagi...

      Delete
  16. Jarang makan jering Yan...selalunya petai je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke....petai selalu ada jering nie susah sikit nak dapat....

      Delete
  17. saya suka sambal ikan bilis dan tempe tapi tak suka jering or petai hehe...yan ni rajin n pandai serta kreatif sangat !

    ReplyDelete
  18. he hee...dulu Yan pun sama....tapi baru lagi mencuba makan petai & jering nie...dah mula jatuh cinta....sedap tau...rugi kalau tak cuba.....sikit2 je..Ju....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...