I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Sunday, 9 June 2013

SAMBAL KERING JANTUNG PISANG & AYAM






Assalamualaikum.........

Salam isnin untuk semua moga ceria selalu........

ok....kawan2 semua n3 kali nie....yan nak kongsi satu lagi resepi menarik yg Yan telah buat dan hasilnya memang sedap dan boleh menambat selera semua insyaallah.....kepada sesiapa yg ingin mencuba boleh layan resepi di bawah.....



 






SAMBAL KERING JANTUNG PISANG & AYAM


BAHAN2NYA.........


A       1    ketul isi dada ayam goreng dan carik2kan
          1    biji jantung pisang rebus dan potong nipis2


B       2     sudu serbuk cili bancuh dengan sedikit air


C       5     biji  bawang merah di mayang halus
          3     ulas     ,,       putih    ,,      ,,          ,,
          1     btg  serai                  ,,      ,,          ,,



CARA MEMBUATNYA.........


Panaskan sedikit minyak tumis bahan C hingga garing masukkan bahan B kacau rata biar sampai naik minyak masukkan pula bahan A berserta garam dan sedikit serbuk perasa kacau rata sehingga kering bila kering angkat dan hidangkan .



 





SELAMAT MENCUBA.......!!!!!!!!SAMPAI 

JUMPA LAGI......!!!!!!!DA.......DA.......

40 comments:

  1. ada ayam tu yg bleh tambat selera!

    ReplyDelete
  2. mmg tak penah makan jantung pisang masak camni.selau dok buat ulam n masak lemak je.nk try la nnt

    ReplyDelete
    Replies
    1. yan pun baru pertama kali cuba....bila my hubby suka...Yan pun kongsilah resepi untuk semua....cubalah Ina....mana tahu sesuai ngan selera he hee...

      Delete
  3. Replies
    1. cuba...jangan tak cuba...rugi nanti tau....

      Delete
  4. salam yan, mcm simple je resipi ni...tp nmpk sedap...InsyaAllah akn cuba

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang simple....tapi sedap kena ngan nasi panas2 memang layannn....cubalah @na tak rugi you he heee.....

      Delete
  5. satu lg resepi jantung pisang my feveret..tp belum pernah makan lg cam resepi yan ni..mm npk mmg sedap lah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. lepas nie...boleh lah Sally cuba....sedap...

      Delete
  6. Replies
    1. rebus biasa pun sedap...masak macam nie...lagi sedap...

      Delete
  7. Resepi baru buat kakak ni Yan sebab kakak tak pernah buat macam ini. Kakak biasa jantung pisang rebus cecah dgn sambal asam pun dah sedap kalau macam ini laaagilah. Lain kali kalau jumpa jantung pisang kakak nak cubalah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yan pun baru sekali je..cuba buat tapi....memang ok...tu Yan kongsi kat sini...cuba ye Kak....

      Delete
  8. salam rindu ;)

    Feveret FnF tau ulam jantung pisang..tak pernah masak cam ni ... sgt kretif ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke...sama...kalau macam tu nanti cuba buat macam nie...mesti FnF suka punya he heee.....

      Delete
  9. ooo ye ke boleh ye..jakun saya ni

    ReplyDelete
  10. Pestime jgk zila dgr nie..mesti sdap..biasa vicah smbl belacan jew ..dappnye yan

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaaa....kalau Zila nak tahu....kena cuba dulu baru tahu....

      Delete
  11. semalam bawa balik jantung pisang dari kg...
    nampak sedapnya dapat campur dengan isi ayam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau macam tu...boleh terus cuba....he heee....

      Delete
  12. selalu buat tap tak guna ayam, tp guna ikan bilis dan dimsak sambal kering tapi mmg best & sedap

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang campur apa ikut selera kita....sedap kan KA....

      Delete
  13. salam yan...sedap nampaknya...teringat pulak sambal kering ikan bilis.boleh buat stok time puasa ni.time sahur, berselera sikit makan hehe
    nice recipe!

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu....sesuai sangat untuk bersahur....

      Delete
  14. assalam,
    memang betul tu...untuk makan sahur pun sedap ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam...
      he heee...pandai Bunda....sesuaikan...?

      Delete
  15. assalam..
    lama sungguh x jenguk cni..skli jguk ada resepi sedap lak..blh cuba sbb x pernah buat lg..
    t.k sudi singgah sana:))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam....

      biasa sibuk kan he heee....cuba jg tak cuba....sama2

      Delete
  16. Boleh akak cuba nanti Yan.... Terliur lak tengok puasa2 ni :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. cubalah Kak yati....menambah selera time puasa he heee.....

      Delete
  17. pandai makan yang rebus dan buat lerabu je yan..pedas2 begini belum pernah cuba

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu biasa je....sekali sekala tukar yg nie pula...mesti terangkat punya he heee....

      Delete
  18. selama ni jantung pisang mesti celur jer tak pun selalunya buat kerabu.. tak pernah lak makan jantung yang buat sambal

    ReplyDelete
    Replies
    1. senang je...lepas nie cecuba....sedap...

      Delete
  19. kalau ayam tu KY makan heeee

    Yan, hari2 masak sedap2 ekk..wahhh, bestnya kalau duk sebelah rumah Yan, pasti merasa juga kan? hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. he heee....dah tahu dah.....

      KY....dok jauh pun merasa juga....tapi kena buat sendiri ikut resepi nie he heee....

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...