I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Sunday, 23 June 2013

KARI NENAS & IKAN MASIN






Assalamualaikum.......

salam sejahtera untuk semua moga semua sihat walaupun keadaan jerubu sekarang nie....tidak berapa baik... di selangor hari nie...sekolah2 semua di tutup kerana kadar ipu meningkat mendadak.....so cikgu2 & pelajar2 seluruh negeri selangor bercuti hari nie....ok kawan2 semua n3 kali nie...Yan nak kongsi satu lagi resepi kari kali nie...kari nenas ikan masin....untuk resepi nie...jom kita intai di bawah.....









KARI NENAS & IKAN MASIN  

BAHAN2NYA......


A     1/2  biji nenas di potong
        2     ekor ikan duri masin / kurau

B      4    biji  bawang merah di mayang halus
         3    ulas      ,,      putih     ,,      ,,         ,,
         2    tangkai daun kari
         1    sudu halba campur

C       2     s/b serbuk kari ikan
          1/2 cawan air


D       2    cawan pati santan/susu
          1    keping asam gelugur

CARA MEMASAKNYA......

Panaskan sedikit minyak tumis bahan B hingga naik bau masukkan bahan C kacau rata bila naik minyak masukkan sedikit air bersama bahan A biar kan mereneh sebentar akhir sekali masukkan bahan D serta garam & sedikit serbuk perasa kacau rata rasa bila mendidih bolehlah di angkat & hidangkan.



              





OK.....SEMUA.....SELAMAT MENCUBA........SAMPAI JUMPA 


 LAGI.......DA......DA......

41 comments:

  1. Sedapnya Yan... dah lama tak Makan Kari nenas ikan masin ni...

    akak terpaksa EL hari ni sebab sekolah tutup.. tiada siapa nak jaga budak2 ni huhuhu :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sesekali masak kari nenas nie...memang sedap....

      Delete
  2. yan...ni menu sesuai pembuka selera masa sahur nanti...tq

    ReplyDelete
  3. sy x pernah makan kari nenas ikan masin... slalu mak buat masak lemak cili api ;)

    mesti sedap ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah bila tukar buat kari sedap rupanya....

      Delete
  4. kalau kita mesti masak lemak juga... bukan pencinta kari...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke....cecuba sekali masak kari...sedap...

      Delete
  5. Memula kakak dah ingat nak buat bubur asyura bagi jiran hari ini Yan. Tapi bila tengok resepi Yan ini teringin macam nak buat pulak utk buka petang ini.. tengoklah nanti balik kerja apa yg jadi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedapnya Kak...Yan suka bubur asyura....lama tak makan....boleh Kak sesuai lah tu....

      Delete
  6. masak utk berbuka nanti boleh ni...godaan..telan air liur sekejap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sedap lah untuk berbuka.....mesti laju je makan he heee...

      Delete
  7. Assalam yan
    baru mkn minggu lepas masa kat Pangkor hidang an kat hotel tu he hee pertamakalinya, sb biasa masak lemak kuning

    ReplyDelete
  8. masakan evergreen ni, memang sedap sokmo kata orang Terengganu, ummi kalau dapat lauk ni memang berselera makan Yan.

    ReplyDelete
  9. hurmm..sedapnya..lama x makan ikan masin masak n nenas ni

    ReplyDelete
  10. tgh hari ni buat lapo je masuk sini... sedapnye

    ReplyDelete
  11. Replies
    1. ehhhh....tutup mulut tu...kan ada yg nampak he heee....

      Delete
  12. Assalamualaikum yan, apa khabar sahabatku,

    yang ini paling digemari, memang tak boleh tengok terliur, dah lama juga KY tak makan, nnati nak buat lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. buat tau....kesian pula kan meleleh air liur tu.....

      Delete
  13. Sedapnya kak. Nasib saya baru lepas makan.

    ReplyDelete
  14. Yan leh tiru utk sahur nnt..klu yg ada nenas nie zils suka..

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh.....sedap tu buat makan sahur...

      Delete
  15. lama KA x buat ni.. teringinlah pulak !

    ReplyDelete
  16. Tak pernah masak mcm ni.... Selalu masak lemak je itupun okje laki bini je yg makan Yan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pe...lepas nie...buat kari untuk berdua je...he heee....

      Delete
  17. aduhayyaii tliur tgk..terus aje perut ni jd lapo..time sahur sedap mkn ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. menu nie...selalu di cari time puasa....berselera bila makan kan...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...