I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Monday, 17 June 2013

KERANG GORENG TOM YAM






Assalamualaikum......

Salam sejahtera untuk semua.....hari nie...cuaca kat tempat Yan masih gelap akibat jerubu yg tebal memang dari tingkap tak dapat nak lihat dengan jelas kerana kabus yg amat tebal...sooo...berehat je lah dalam rumah kurangkan aktiviti luar.....haaa...macammana pula dengan tempat kawan2....adakah ok....atau sama je...!!!!!ok lah kawan2 n3 kali nie...Yan nak kongsi satu resepi istimewa dari kerang untuk yg tak suka makan kerang pasti akan suka bila masak macam nie....insyaallah....pasti suka kannya......jom sama2 kita intai resepi kat bawah nie.....



 






KERANG GORENG TOMYAM


BAHAN2NYA..........

A      1  kg  kerang cuci bersih2
         2  sudu pes tom yam
         3  helai daun limau purut mayang halus


B      5  biji bawang merah mayang halus
         4  ulas    ,,       putih        ,,          ,,
         1  btg serai di titik
         6  biji cili api    ,,

C      1   biji cili merah/hijau/kuning



 





CARA MEMASAKNYA........

Panaskan sedikit minyak tumis bahan B hingga garing kemudian masukkan bahan A satu persatu kacau rata dan tutup sebentar dengan tudung periuk bila kerang dah masak masukkan sedikit garam & sedikit serbuk perasa serta bahan C kacau rata rasa semua ok boleh tutup api & angkat hidangkan sewaktu panas2.



 




OK.....SEMUA...!!!!!!!SELAMAT MENCUBA.......SAMPAI 



JUMPA LAGI......DA.......DA........

36 comments:

  1. Biasa buat kerang rebus atau bakar aje, mesti sedap rasanya kerang tomyam nie.. :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah Atie....sesekali tukar menu tu best juga kan...?

      Delete
  2. err ada sesiapa nk tolong kopekkan kulit kerang? ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak yah kopek2 Anis....cuci bersih2 goreng macam tu je....nanti dia terbukak sendiri lagi senang nak makan.....

      Delete
  3. eemmm...boleh ekk, baut tom yam, nak cubalah

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh KY.....tapi jangan yg berkuah pula he heee....

      Delete
  4. mesti sedap ni...blh cuba...=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedaplah kot....kalau tekak boleh terima tu kan...?

      Delete
  5. Replies
    1. memang yummy kalau makan panas2 gitu....

      Delete
  6. sedap ni... simple ja. tunggu balik malaysia baru dpt makan kerang. sini tak dak

    ReplyDelete
    Replies
    1. ala sianya....tak pe balik raya nanti boleh cuba buat ye....

      Delete
  7. Yelah Yan, sekarang ni cuaca berjerebu je kan, dah lama KL tak berejerebu macam ni.

    Yan, kerang ni peberet ummi, terliuq!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu Ummi.....rasa macam tak selesa betul....

      ye ke...Ummi.....nanti boleh lah cuba Ummi....

      Delete
  8. Sedap style ni Yan. Aroma daun limau dan serai itu menambah rasa sedap tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang pun tu sebab Yan potong halus2 daun limau tu nak bagi ada aroma dia kat situ...

      Delete
  9. hehehe sedap jugak yer buat ala2 tomyam ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul KA.....cubalah tapi....jangan terlalu berkuah....

      Delete
  10. wah..nampak meriah la yan...warna warni gitu..jarang sangat masak kerang ni...nampak simple je cara masaknya...boleh cuba..

    ReplyDelete
    Replies
    1. meriah tu untuk menarik selera je....cubalah senang je....

      Delete
  11. ulala sekali2 nak ubah rasakan... bolehler dicubani...

    ReplyDelete
  12. DAH LAMA NAK BUAT KERANG GORENG MCM NI...NTI BULAN PUASA NAK BUAT LAH..LPS TU BUAT CICAHNYAKAN..SEDAPNYA

    MKN SEORANG SAJALAH..YG LAIN2 TAK MKAN..MAK DIA TAK BAGI..NANTI SAKIT PEYUT..MAK DIA TAK PE

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke....betul tu sesuai kan...buat berbuka gitu...

      Delete
  13. salam yan, tomyam kerang tk penah rasa lg ni...kerang tu kena basuh betul2 kan baru blh masak dgn kulit2 nyer sekali...kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu....kalau tak silap2 sakit perut di buatnya....senang je ramas2 dengan daun pisang insyaallah putih bersih je kulitnya....

      Delete
  14. sedap nih bole la akak try kalu rajin

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba lah....bila2 rasa nak makan kan...

      Delete
  15. dapat makan kerang tom yam, mudahnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mudah & sedap tak payah susah....kadang2 yg mudah itu lebih sedap betul tak...?

      Delete
  16. 1st time tgok msakan cmni :) sdap je

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul ke SKA.....nanti suruh Ibu masak ye....

      Delete
  17. Bagus jugak sesekali tukar selerakan Yan...asyik rebus je hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...