I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Wednesday, 5 December 2012

PANDAN LAYER CAKE




Assalamualaikum salam sejahtera untuk teman2 semua moga sihat dan berbahagia selalu hendaknya........ok hari nie yan nak n3 satu resepi kek lapis pandan yang pertama kali yan buat ......Alhamdulillah menjadi juga kek pandan nie......rasanya memang sedap cukup lemak manisnya....oklah yan pun tak nak berceloteh banyak2 sebab minggu nie minggu paling sibuk.....esok nak buat persiapan kat rumah ada jamuan makan sempena hari kutipan dana dari masjid ke masjid untuk Gaza jamuan di sediakan untuk perwakilan yang di datangkan khas dari Gaza dan YB Selangor ......apa pun harap semuanya berjalan lancar......ok untuk yang nak cuba resepi nie boleh intai kat bawah nie ye..........

 




BAHAN BAHANNYA.........

UNTUK KEK SPONGE

A  5  biji telur
     500 gm tepong sponge cake mix
     12o ml  air
     1 sudu peste pandan
     1   ,,    perwarna hijau

B  12o ml minyak jagung

CARA MEMBUATNYA.......

Pukul semua bahan A hingga kembang masukkan bahan B pukul lagi sampai betul2 kembang sambil itu sapu minyak pada loyang lapik dengan kertas minyak tuangkan adunan tadi dan bakar dengang kepanasan 170c selama 35 minit bila dah siap sejukkan dan boleh potong kepada beberapa bahagian yang anda kehendaki......

BAHAN UNTUK KASTARD

400 ml santan pekat
500 ml jus pandan
225 gm gula
100 gm tepong hoen kwee hijau
10   gm serbuk jelly
1    camca peste pandan dan secubit garam


CARA MEMASAKNYA......

Masukkan semua bahan kedalam periuk masak atas api yang sederhana kacau supaya tidak berketul bila dah pekat angkat dan ambil loyang yang besar sikit saiznya dari kek tadi .....letakkan kek yang di potong tadi lapiskan dengan kasterd tadi selapis demi selapis hingga habis untuk ratakan cuma hentak2 je ye......simpan dalam peti ais selama 2 atau 3 jam baru boleh keluarkan dan hiaskan dengan kelapa parut kering.....sedap di makan sejuk2.

 


SELAMAT MENCUBA........!!!!!!!!!
SAMPAI JUMPA LAGI..........DA..................

24 comments:

  1. Yan... rasa nak makan kek plak bila tgk Pandan kek tu.. pandai lah Yan ni...Yan tak jual ker?? hehe:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Atie kalau nak makan datang lah rumah yan....pandai tu...tak lah sangat...belum terpikir nak buat jual hanya untuk makan sendiri je.....

      Delete
    2. hihihi...atie rasa klu Yan jual mesti laku..comform laku semua.. nasib baik jauh..klu tak, mesti dah borong semua kek-kek dr Yan..hehe..:)

      Delete
    3. yan tunggu....sampai semua orang macam Atie....baru jual laku sampai habis...he heee....

      Delete
  2. Sedapnya kek. Nak sepotong ☺☺

    Semoga jamuan berjalan dgn lancar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh....tapi FIZA kena datang rumah yan....insyaallah...sama2 doakan ye.....

      Delete
  3. memang nampak sedap sangat walaupun akak kureng dengan kek pandan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooo....baru tahu akak tak berapa suka kek pandan ye....ok...nanti yan buat kek yang akak suka ye....kek apa agaknya ye.....

      Delete
  4. WAH SEDAPNYER YAN.. NAMPAK GEBUS GITU...SEMOGA JAMUAN BERJALAN DENGAN LANCAR...

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sedap mayang.....gebus gila you....he heeee.....insyaallah.....

      Delete
  5. dah lama teringin nak buat kek ni...lum kesampaian. byk betul list sy tu tak tertunai lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke...fazian.....tak apa...sabar ye buat satu persatu insyaallah hajat tu akan kesampaian.....

      Delete
  6. waa... comel jer kek tu... sedapnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. comel ye...he heee... memang sedap....

      Delete
  7. yan kek nampak gebu..meh ler bagi rasa sepotong..smoga semuanya brjalan lancar yan:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang gebu...biasa orang rajin pakai spong mix memang gebu gebas habis....insyallah....

      Delete
  8. Aduh Yan... setiap kali melihat kek yan buat.. membuat akak tergoda... sudah... namun belum mampu merajinkan diri :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak yati cubalah buat....senang je....sedap pula tu.....

      Delete
  9. yang ini mmg feveret KA tau ! sedap

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke....memang sedap pun yan suka sangat....

      Delete
  10. mmm...sedap kalau ikut resepi nie.....he heee....

    ReplyDelete
  11. wahhh sedapnya kek tu yan..Nak buat rasa macam susah jer ....hehehe kena merajinkan diri jugak ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sedap....taklah susah sangat.....tapi berbaloi......

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...