I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Monday, 17 December 2012

NASI GORENG CENDAWAN





Assalamualaikum semua.......doa dan harapan dari yan agar semua sihat dan bahagia selalu hendaknya........ok hari nie yan n3 resepi nasi goreng yang yan sediakan pagi tadi untuk sarapan kami sekerluarga....
entah kenapa minggu nie......saja yan asyik sediakan makanan mesti ada cendawan......yan dah suka pula dengan cendawan halus kering nie pula.....keenakkan rasa cendawan nie....memang tak boleh nak cakap.....memang lain dari yan lain.....sedap sangat.....!!!!!!!!!!ok untuk yang sudi nakkan resepi nie.......intai kat bawah nie yeee.........


 




BAHAN BAHANNYA.........


A    1 mangkut nasi sejuk
      5 batang kacang buncis
      3 biji cili api 
      2  ,,   telor goreng hancur
      1 kiub ayam dan sedikit garam

B    2 keping cendawan halus direndam ptong kecil
      3    ,,            ,,        chitake                ,,       ,,
      10 ekor udang kertas
      1 ketul isi dada ayam potong nipis

C   3 ulas bawang merah mayang halus
      2   ,,      ,,       putih      ,,         ,,
      








CARA MEMASAKNYA..........

Panaskan sedikit minyak tumis bahan C hingga garing kemudian masukkan bahan B kacau rata biarkan sebentar selepas itu masukkan pula bahan A kacau hingga sebati selama 5 minit dan bolehlah hidangkan bersama teh o panas.






SELAMAT MENCUBA UNTUK SEMUA.............SAMPAI JUMPA LAGI...........
DAAAAA..........

21 comments:

  1. sedapnya... yg warn hitam tu cendawan spesis kulat kn.. lama tk makan cndwan yg hitam tu.. biasa saly masak tomyam letak yg hitam tu..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye....tapi yang nie...datang dari china....cendawan kering kena rendam dulu baru masak apa pun boleh...

      Delete
  2. Salam Yan...

    Yang akak pulak rasa lain macam pulak tengok cendawan hitam tu ... akak selalu guna cendawan tiram tu jer... hahha lain tekak lain rasanya kan Yan :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak belum rasa....cuba rasa dulu baru tau....yan pun dulu asyik makan cendawan tiram dan chitake je..lepas jumpa yang nie....terus jatuh cinta you....he heee....

      Delete
  3. mmg kan yan klu dh cuba baru tau kan..nnt nk try jgk beli cendawan nie..tgok dah 2 masakan yan yg ada cendawan nie..mesti best nie...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul ZILa....apa pun kena cuba dulu.....bukan 2 tau banyak lagi tersimpan....lepas nie....yan tunjukkan lagi....biasa lah....tengah suka dengan cendawan nie....sedap sangat he heee....

      Delete
  4. nti nak cuba buat..emm sedappnya..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. cubalah....kak nor...yan suka cendawan nie....

      Delete
  5. sodap..
    lapaq tgk time hujan2 ni...hihi:)

    ReplyDelete
  6. ehhh....samalah kat sini pun tengah hujan nie....

    ReplyDelete
  7. sedap tu, mkn panas2 masa hujan best

    ReplyDelete
  8. cantik header baru...

    biase tgk n mkn org guna cendawan butang tu..cendawan jenis bru pestime tgk dicampur dlm nasi goreng..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke....bolehlah kot...ha..tulah...cuba benda baru...sedap tau... QH cendawan nie...masak apapun sedap....

      Delete
  9. nasi goreng cendawan kesukaan saya..sedapnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha..aaa....kalau macam tu samalah dengan yan....

      Delete
  10. wah sedapnyer.. lagi2 di makan dengan air teh cam kat dalam gambo tu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu...nak pula musim hujan nie kan....

      Delete
  11. Terbaik..biasa akak buat masak air, cendawan ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. cendawan yang nie....boleh masak macam2....termasuk nasi nie....

      Delete
  12. nampak sedaplaaa... nak kena cari cendawan pulak ni.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...