I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Thursday, 20 December 2012

NASI LEMAK SUSHI




Assalamualaikum.......salam sejahtera moga teman2 semua berbahagia di samping yang tersayang......apa pun yan doakan terbaik untuk semua........ha.....hari nie yang buat n3 satu resepi dari jepun tapi dah di olah menjadi kemelayuan sikit....biasalah kan......!!!!!!nak makan makanan jepun tapi versi melayu di selit sikit supaya  menjadi satu resepi dua budaya betul tak......he heeee.....tak kisahlah tu......janji boleh di terima dek tekak kira oklah tu......ok....untuk yang ingin mencuba resepi kali nie.......boleh intai kat bawah nie........layannnn....


 





BAHAN BAHANNYA............

               UNTUK NASI LEMAK.........


A      1   pot beras jasmin
         1    ,,      ,,    sushi
         2    ,,   santan pekat
         2   helai daun pandan
         2   ulas bawang merah di mayang halus
         1   sudu garam/secukup rasa


B       10  keping roasted seaweed
          5      ,,      telur dadar
         10     ,, timun di potong panjang



 





CARA MENYEDIAKANNYA................

Masak bahan A seperti nasi lemak biasa hingga masak kemudian biarkan suam2 baru di bungkus lapisan pertama seaweed kemudian letakkan nasi lemak tekan2 biar merata lepas tu letakkan bahan telur dadar akhir sekali timun kemudian terus gulung siap dan potong hidangkan bersama sambal bilis ranggup.


BAHAN UNTUK SAMBAL BILIS RANGUP.........

A    1 mangkuk
 ikan bilis di goreng rangup
       1 labu bawang besar potong bulat
       1 keping asam gelugur


B    10 biji cili kering rebus
       1  labu bawang besar
       3  ulas      ,,      putih



CARA MEMBUATNYA.......

Bland bahan B hingga halus panaskan sedikit minyak tumis hingga garing masukkan sedikit garam dan gula bila dah garing masukkan bahan A kacau rata dan angkat hidangkan bersama nasi lemak sushi tadi.



 



SELAMAT MENCUBA UNTUK SEMUA...........
       SAMPAI JUMPA LAGI.........DAAAAA....

36 comments:

  1. Replies
    1. ha...lepas nie...FIZA cuba buat yeee....sedap....

      Delete
  2. sedapnya Yan....pagi2 ni dah tgk sushi nasi lemak Yan...lapaq la pulak...he he he....bak sepuloh ketoi buat sarapan pagi...he he he

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak kena cuba...memang sedap....bak kata orang berbaloi...boleh2 no hal....tapi penang tu jauh sangat he heee...

      Delete
  3. rajinnya...pernah tgk sushi ni dlm jjcm..bolelah cuba bila2 nnti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq...ye ke....cuba jangan tak cuba....

      Delete
  4. fuyooh, wak pon baru tau ada nasi lemak sushi fulakkks.. ahhkkks

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa....baru tau...ye lepas nie bolehlah WAK cuba ye.....

      Delete
  5. Nampak sedap sambal ikan bilis tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sambal nie...memang sesuai makan dengan nasi nie...rasa kerangupan ikan bilisnya sedap.....

      Delete
  6. wah bestnya...nk cuba nnt..mst sedapkan :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba tau....baru tahu...kesedapannya he heeee....

      Delete
  7. wahh...kreatif juga Yan ni.. sushi ala melayu..best..best

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq...betul tu...dua citarasa menjadi satu....he heee

      Delete
  8. walaweh melelehler nengoknyer...
    akak suka sushi... mestiler teringin nak makanni...

    ReplyDelete
  9. gabungan 2 negara nie yan..mkn dgn sambal tumis plk tue..aduhh sedapnya:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye...ZILA...kena dengan sambal bilis rangup nie....yummy je rasanya.....

      Delete
  10. comeynye nsi lemak die.hehe
    cik merpatisejoli ke sini
    sudah folow sini
    jmput datang blog merpatisejoli
    klu berkenan jangan lupa folow sekali.
    ^_^

    http://merpatisejoli45.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih daun keladi....dah singgah follow lagi.....akak datang.....

      Delete
  11. Replies
    1. KY...sekarang dah petang...kalau pagi2 adalah lagi he heee....

      Delete
  12. assalamualaikum.

    kak suka resepi yg di kreatifkan..nti nak cuba buat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam.....KAK NOR...
      kreatif...ke...tq....cuba tau....

      Delete
  13. punah diet saya tengok nasi lemak ni...ngancam habis :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tengah diet ye....setakat seketul dua boleh rasa kan kempunan pula...nak ke...

      Delete
  14. nmpak sedap!!mcm nak try mkn plak..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak try ke....mai sini yan buatkan....mesti cuba...sedap...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...