I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Thursday, 30 May 2013

MASAK LEMAK MAMAN & SOTONG






Assalamualaikum.........

Salam jumaat untuk semua......moga semua di rahmati Allah dan sihat sejahtera sentiasa.....n3 kali nie....Yan nak kongsi resepi masak lemak maman.....Yan nak tanya kawan2 semua kenal tak pokok maman.....?????kalau orang utara mesti kenal pokok maman nie.....kat bawah nie....ada gambarnya sebelah masak lemak tu....yg nie...belum di jeruk tau.....maman nie nak masak kena jeruk dulu boleh buat ulam masak kari,masak lemak,rendang dan berbagai lagi....ok untuk resepi nie.....jom tenguk kat bawah nie.......







MASAK LEMAK MAMAN & SOTONG



BAHAN2NYA............


A        1   mangkok jeruk maman
           7   ekor sotong di potong
           1   btg serai di titik
          

B        1/2  biji kelapa ambil santannya
           2       ,,  tomato 1 belah 4

C        7     biji cili api
           5       ,,  bawang merah
           3     ulas    ,,       putih
           1     inci kunyit



               





CARA MEMASAKNYA..........


Bland / tumbuk bahan C hingga halus masukkan kedalam periuk bersama bahan A dan sedikit air didihkan atas api yg sederhana akhir sekali masukkan bahan B berserta garam dan sedikit serbuk perasa kacau rata biar merenih sebentar rasa semua dah ok....bolehlah angkat dan hidangkan.








SELAMAT MENCUBA SEMUA..................JUMPA LAGI.............

DA............DA...........

34 comments:

  1. salam Yan...mak kak fiza suka sgt ngan pucuk maman ni...tp kak fiza x makan...(^^,)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke.....kenapa Akak tak makan......sedap tau....

      Delete
  2. Salam jumaat jgak kakYan..juruk maman 2 syur 2 eh?? bla nk mai hantar kt sy 1 pggan?? he3 sedap tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. maman nie....sejenis sayur pucuknya di buat jeruk boleh makan macam tu atau masak gulai & sebagainya.....kena mai rumah kot....nak hantaq punyalah jauh he heee....

      Delete
  3. tak pernah makan pucuk maman ni Yan..
    nampak sedap je kan..tambah2 dgn sotong tu..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke...kenal ke tak dengan pokoknya....?

      memang sedap bagi yg suka kalau tak makan sotong je lah he heee....

      Delete
  4. baru tahu maman tu blh msk nga sotong jgk...sll ingat blh buat jeruk jerrr...

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh buat kari ngan ikan & masak macam nie....

      Delete
  5. Kakak macam tak pernah jumpa daun maman ini Yan. Ada jual di pasar ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat pasar2 di selangor Yan tak pernah jumpa....kalau belah utara memang ada...tapi yg nie...tumbuh je kak...kat dalam pasu Yan..memang banyak sangat rezeki lah tu he heee.....

      Delete
  6. belajar makan pun dari hubby...sedap

    ReplyDelete
  7. assalam Yan
    mak akak rajin dan suka makan mamam yg dijeruk
    buat mcm ulam
    tp akak x reti makan he he

    ReplyDelete
    Replies
    1. maknya orang utara ye.!!!!!! sekali2 cuba makan sedap tau....

      Delete
  8. Replies
    1. ala.....siannya....mesti cuba tau...

      Delete
  9. tak kenal pokok dia. pernah cub nak makan jeruk mamam beli kat pasar tani sebungkus tapi tak leh nak telan. husaband orang kedah pandai la makan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang orang utara mesti makan maman nie.....kalau sebelah selatan tu mungkin tak pernah jumpa kot....kalau jumpa pon tak tau nak buat apa kot he heee....

      Delete
  10. salam yan, dok bayang mcm mana rasa masakan sotong maman ni, yan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. @na....mesti pandai makan maman kan.....sedap tu cubalah...

      Delete
  11. kite memang tak makan jeruk maman ni, tapi biasa tengok mak masak lemak, sebab orang2 kat rumah kite seme makan, tekak kite je mengada2 tak leh telan tu..

    nanti nak suggest mak masak dgn sotong lak, sebab rasanya tak pernah tengok mak masak jeruk maman ni dengan lemak dan sotong

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye...ke...lepas nie boleh cuba pakai sotong pula ye....

      Delete
  12. Replies
    1. kat gambar tu ada pokoknya.....cuba Kak Nor tengok mana tahu kat laman Akak ada tumbuh....macam kat rumah Yan pun tumbuh sendiri kat dalam pasu bunga...

      Delete
  13. arwah mak suka sangat mamam ni, dibuat jeruk, KY tak makannn...heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. maman nie....memang makanan orang tua dulu2.....rugi KY....tak makan cubalah sedap....

      Delete
  14. wah sedap tu.. maaf lambat terjah, busy sgt2 lately

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sedap.....KA..makan maman tak....?

      tak pe...faham.....

      Delete
  15. WAH.. YAN KITA X PENAH MAKAN SAYOQ MAMAN NI... SAMBIL TUTUP MUKA NGAN TANGAN... MALU DOWH... ASAL ORG KAMPUNG PUN JUGAK NI ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang betul tu Mayang....orang utara malu lah...tak pernah makan maman he heeee.....gurau je.....

      Delete
  16. 4 tahun duduk utara, saya belum pandai makan pucuk maman ni lagi yan, heee...
    apa nak buat, mulut saya ni jawa mari..

    ReplyDelete
    Replies
    1. plan2 lah belajar.....mana tahu satu hari nanti boleh terima....macam Yan orang utara dok selangor boleh makan tempe tu kan makanan jawa...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...