I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Tuesday, 14 May 2013

ASAM PEDAS DAGING DAN CENDAWAN KERING





Assalamualaikum.........

Salam sejahtera semua......Alhamdulillah berkat darinya dapat sama2 kita bersiaran lagi dan seperti biasa yan akan berkongsi resepi untuk semua yang sudi nak mencuba masakan biasa2 dari dapur rumah yan....ok semua jom sama2 kita layan resepi nie pula....



   





ASAM PEDAS DAGING:

BAHAN2NYA.........


A      1/2 kg daging di potong
         2    keping cendawan kering di rendam

B       4   biji bawang merah mayang halus
          5     ,,  buah pelaga
          2     ,,     ,,    keras  di ketuk 
          4   ulas    ,,       putih        ,,         ,,
          1   inci halia                     ,,         ,,
          2   btg serai di ketuk
          2     ,,  kayu manis
          4   kuntum bunga lawang
          
C       4   sudu cili bland
          2      ,,   asam jawa
          1   inci belacan


D       2   biji tomato 1 belah 4
          6   tangkai daun kesum
          3   kuntum bunga kantan

     
               




CARA PENYEDIAKANNYA..........



Panaskan sedikit minyak tumis bahan B hingga naik bau kemudian masukkan bahan C kacau rata hingga naik minyak lepas tu masukkan bahan A biarkan mereneh bila agak2 dah kering masukkan air ikut keperluan sama ada nak kuah banyak atau sikit dan akhir sekali masukkan bahan D berserta sedikit garam 1 sudu gula dan sedikit serbuk perasa biar mereneh rasa semua ok...bolehlah angkat dan hidangkan.


 
 




SELAMAT MENCUBA SEMUA........!!!!!!!!!!SAMPAI JUMPA 

LAGI...........DA.........DA............                

30 comments:

  1. Sedapnya...pernah mkn asam pedas ayam jerk yg dgg belum pernah mkn.. nak cuba nnt.. :D

    ReplyDelete
  2. uiii kalu pekesa dgn roti canai (style sy) mmg x sedar bantai 5 keping ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. uiiii.....memang best sangat tu......akak selalu pekena ngan roti je he heee.....

      Delete
  3. asam pedas...teringin nak makan....tp kena g cari bahan dulu....kat umah ada bunga kantan.... terpikir nk buat nasi goreng... tp xpasti lg...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dah teringin cepat pi....cari bahan2 masak......ok juga tu.....

      Delete
  4. Fualamak asam pedas!!, terliur habis ummi tengok ni Yan, nak bawa balik semangkuk, boleh?hik!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke Ummi....datang dulu baru boleh bawa balik he heeee.....

      Delete
  5. selamat hari rabu
    singgah sini :)

    ReplyDelete
  6. tq share resepi, x pernha buat mcm ni . bolehlah dicuba nanti2

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 KA......lepas nie boleh cuba ye.....

      Delete
  7. terus lapar tgk resepi ni yan oiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. iye.......jom makan sama2 he heeee......

      Delete
  8. salam yan, tk penah buat daging asam pedas ni...mcm sedap ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pernah......kalau macam tu nanti cuba......sedap tau he heeee.....

      Delete
  9. asam pedas daging sedapkan..pernah masak..juga..tapi dah lama tak mkn daging

    ReplyDelete
  10. KY pun suka asam pedas ni, tapi belun pernah buat mengunakan daging, lepas ni kena cubalah

    ReplyDelete
    Replies
    1. KY......asam pedas daging lebih sedap dari ikan tau.....tak caya cuba...

      Delete
  11. tq yan share masakan sedap2..asam pedas daging x pernah rasa..mesti sedap nie..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama Zila.....sedap cuba lah ye......

      Delete
  12. salam Yan...sedapnyaaaaa....kak fiza pernah makan tapi lupa dah kat mana kak fiza makan...he he he....

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh...eh....pernah di makan tapi tak ku persan kat mana ye.....tak pa lepas nie kak Fiza cuba buat kot2 nak ingat kat mana makan hari tu ye...

      Delete
  13. Assalamualaikum..belum pernah makan asam pedas daging ni...mesti sedap kan..ada lagi cendawan hitam tu..antara kegemaran gak tu, selalu tambah dalam sayur campur jeeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Sue.......nanti bolehlah Sue cuba.....mesti suka punya...aaaa....letak cendawan nie...lagi sedap...

      Delete
  14. suka makan asam pedas daging...tengok gambar ni lagi la terliur...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama lah macam tu Su......kesiannya....

      Delete
  15. Jarang guna buah keras tu....masa bila nak pakai pun tak tau... untuk apa buah tu yeh Yan

    ReplyDelete
    Replies
    1. iye.....untuk memekat dan melemakkan masakan perlu di tambah untuk masak daging dan ayam je biasanya......

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...