I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Tuesday, 7 May 2013

KERANG GORENG BERLADO





Assalamualaikum........

Salam sejahtera dan salam sayang untuk semua.....harap2 semua sihat dan berbahagia di samping familly tersayang.....maaf ye...!!!!kawan2 lama tak bersiaran dan tak jenguk kawan2 entah apa yang tak kenanya dengan mood yan sekarang nie....rasa malas sangat nak mengadap komputer apatah lagi...mengetuk papan kekuncinya apapun hari nie....cuba gagahkan juga diri yang tak bermood nie....untuk kongsi resepi2 yang banyak tertanguh belum di publish kan...ok....kawan2 jom sama2 kita layan resepi di bawah ye.....!!!!!!!


 




BAHAN2 YG DI PERLUKAN:..........


A      1   kg kerang di cuci bersih
         1   inci halia mayang halus
         1   batang serai di ketuk 
         


B      10   biji kacang buncis di potong
         2       ,,  tomato 1 belah 4
         1     labu bawang besar potong bulat
    


C      10   biji cili api hijau
         1     inci belacan
         4     ulas bawang putih
         4     biji       ,,       merah  


  
     





CARA MEMASAKNYA:.........




Bland/tumbuk bahan C panaskan sedikit minyak tumis hingga garing kemudian masukkan bahan A kacau rata masukkan juga sedikit garam dan serbuk perasa bila nampak kerang dah terbuka masukkan pula bahan B kacau biar rata bila dah masak angkat dan hidang kan sedap di makan ketika panas2.



 





SELAMAT MENCUBA UNTUK SEMUA..........SAMPAI JUMPA


 LAGI.......DA.........DA......

37 comments:

  1. uiiiii ni yg rs nk repaet sarapan je ni ;-)

    ReplyDelete
  2. Yan..sedapnya, kerang memang favourite ummi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye..ke ummi....lepas nie bolehlah ummi masak kerang berlado nie..ye...

      Delete
  3. salam Yan,

    eeemmmmm...sedap, lama2 tak makan keran best ni, yg rebus pun dah ok heeee

    p/s: kemana salamnya sepi, rindu pulak

    ReplyDelete
    Replies
    1. kerang nie...rebus biasa pun sedap kan KY.....tak kemana2 cuma penyakit M tiba2 datang he heee....

      Delete
  4. sedapnyer yann..lagi2 makan ngan sambal kicap..

    ReplyDelete
  5. Replies
    1. sekali sekala makan yang simple macam nie best juga kan...?

      Delete
  6. Replies
    1. memang sodap kak yati.....nak pula buat masa pergi berkelah kat air terjun he heee.....

      Delete
  7. waah...yan masak dgn kulit sekali...tk penah try lg ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. lepas nie...boleh try.....cuci bersih2 lepas tu masak memang terbaiklah....

      Delete
  8. sedap nie yan..biasa mkn kerang rebus cicah sos jew yan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. cubalah Zila.....memang best sangat..he heeee....

      Delete
  9. sedapnya Yan...lama rasanya kak fiza x makan kerang ni...dulu masa peknen anak no 2 blh kata tiap2 malam pi cari kerang rebuih ni...la ni dah jarang2 makan la...he he he...pasni boleh la cuba resepi yan ni pulak....sedapnyaaaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sedap kak Fiza ooooiii.....ya ka...yan pun dulu rebus ngan buat sambal je....la nie...baru yan suka dok masak pakai kulit2 sekali nie....memang bestlah kak....cuba nohhhh....jangan tak cuba rugi tauuuu....sedap...

      Delete
  10. sedap ny Yan...sy ni 'hantu' kerang juga..masak apa pun sy makan...ehhee..boleh lah cuba resepi ni...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa tu...lah mai2...pakat2 cuba...kalau tak cuba mana nak tau sedap betul tak....he heee.....

      p/s:Atie.....hantu kerang tak pa....jangan hantu pocong he heee.....

      Delete
  11. salam ukhwah sis..

    syukran sudi singgah & tinggalkan komentar disini..

    he:) dah makin sembuh jadi bulan..alhamdulillah..

    p/s~waaaahh..banyaknya makanan kat sini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2....Setanggi Syurga.....

      selalu lah singgah sini......banyak resepi2 boleh di cuba....

      Delete
  12. saya suka menu kerang masak bersama kulitnya sekali. dulu2 tak biasa, mesti rebus dulu, kopek dan baru buat sambal dsbnya...heee... nice sharing yan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama lah kita....bila masak ngan kulit sekali...baru rasa kemanisan kerang tu kan.....?

      Delete
  13. Tadi baru massk kerang tapi yg dah buang kulit....beli kat Tesco!
    Masak ala ala rendang gitu

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap tu......tapi lagi best...masak ngan kulit2 sekali tau....

      Delete
  14. kerang ..... tak ada harapan nak mkn kat sini. mmg tak ada kerang. kena tunggu balik msia baru mkn kerang

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye...ke....ala siannya....kalau mengidam kempunan lah ye....

      Delete
  15. Kak Yan...... sedapnyaaaa.. saya memang favourite makan kerang masak macam ni. kerang yang masak ngan kulit.......Tapi kalau kerang masak sambal yg makan dgn nasi lemak tu saya tak boleh makan.

    Saya selalu ikut resepi mak saya, serai bawang cili bland... pastu campur dengan santan panaskan sampai mendidih baru masukkan kerang daun kunyit dan perasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya nak cuba resepi Kak Yan

      Delete
    2. itu lah....sedap kan...bila masak ngan kulit2 sekali...menarik juga resepi mak awak tu...ala2 masak lemak gitu.....cuba jangan tak cuba he heee.....

      Delete
  16. Assalam Yan
    bestnya lama x mkn kerang
    x ada geng la hu huu sb asben x suka
    kalu kumpul adik beradik kat kg br blh beli kerang

    ReplyDelete
    Replies
    1. best kan.....memang pun kalau tak de geng nie....susah juga kan...tak pe...tunggu geng dari kampung datang he heeee.....

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...