I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Wednesday, 29 May 2013

SAMBAL TEMPE IKAN MASIN GORENG RANGUP





Assalamualaikum........

Salam sayang untuk semua.....moga semuanya sihat dan ceria selalu.......maaf ye!!!!!!!lama juga bercuti sakit sampai tak sempat buat n3 baru juga berkunjung ke blog kawan2 semua....beribu2 kemaafan di pinta ye!!!!!!!sebenarnya yan dah sihat tapi giliran si Ikhwan & Aween pula yg demam......biasalah kalau anak2 yg demam bukan macam kita yg dewasa manja nya bukan main tak boleh nak bergerak apa lagi nak mengadap komputer nie.....hmmmm memang tak kempunan lah jawabnya he heee.....tapi hari nie....bebudak berdua tu tengah tidur yan pun curi2 buat n3 nie he heeee......ok....untuk resepi kali nie....jom sama intai kat bawah nie......



 





SAMBAL TEMPE IKAN MASIN GORENG RANGUP:


BAHAN2NYA...........


A       3   keping tempe di goreng
          15 ekor ikan masin nipis di goreng
          1   labu bawang besar potong bulat
          1   biji tomato belah 4
          
B       10 biji cili kering di rebus
          1   labu bawang besar
          4   ulas      ,,       putih
          1   sudu air asam jawa



 
              





CARA MEMASAKNYA..........


Bland bahan B hingga halus panaskan sedikit minyak tumis bahan B hingga garing kemudian masukkan garam 1 sudu gula dan sedikit serbuk perasa  kacau rata kemudian masukkan bahan A kacau lagi biar sebati rasa dah ok....angkat dan hidangkan bersama nasi putih.



 




SELAMAT MENCUBA SEMUA................SAMPAI JUMPA

LAGI..............DA.........DA..........

34 comments:

  1. ratah ikn masin tu je da ckp... ;-)

    ReplyDelete
  2. sedap nya...nampak menyelerakan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. cubalah.....memang sedap rangup gitu....

      Delete
  3. sedapnya..saly belum pernah makan tempe.nampak cam best je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang best Sally....dulu yan pun tak makan tempe nie maklum orang utara....nie kan makanan orang jawa he heee....bila sekali makan terus jatuh cinta....

      Delete
  4. Replies
    1. lepas nie....Adda boleh cuba....pasti sedap tu...

      Delete
  5. salam Yan...kesiannya Ikhwan & Aween x sihat...sekarang ni cuaca x menentu...minum ayaq bg byk na sayang...biaq sihat cam mama....sedapnya yan...kak fiza selalu beli ikan kering rangup yg dah siap digrg...yg belum digrg blm pernah beli lg...tempe pulak selalu grg kunyit ja...pasni boleh la try resepi yan pulak....sedapnyaaa yan....makan pulak ngan nasik panaih2...wah meletopsss u....ha ha ha

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah Kak Fiza musim demam sekarang nie....lepas seorang 2 budak2 kak susah sungguh nak minum air banyak2...betul kak Fiza tempe goreng pun sedap buat macam nie lagi sedap tau he heee.....

      Delete
  6. salam kakyan =) sedapnya..tgok gmbar je pun dh telan ayaq liuq sy ni..hu3..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ala sianya.....nak buat macam mana S K A kan jauh telan jelah air liur...kalau dekat boleh bagi semangkuk he heee....

      Delete
  7. suka tempe..
    dgn ikan masin belum pernah mkn lagi..nak kena cuba ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama.....cubalah kak Nor sedap.....

      Delete
  8. Yan smoga diorg cepat sembuh tau..tempe klu zila mmg fav..sedapppp

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq...Zila betul tu Zila yan pun suka makan tempe nie....

      Delete
  9. gerenti makan nasi menambah kalau lauk macam ni hehe

    ReplyDelete
  10. sedap makan dgn nasi putih panas-panas. belum pernah makan lagi tempe & ikan masin/kering. selalu dgn kentang, ikan bilis ja.

    ReplyDelete
  11. sedapnya Yan, KY nak cubalah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba jangan tak cuba KY...kat kelantan ada tempe ke...?

      Delete
  12. salam yan, sambal ni boleh tahan berapa lama? ni sesuai utk sahur bulan posa nnti...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikut kita masak sambalnya biar garing dan kering betul2 mesti tahan lama....

      Delete
  13. Ikan masin yg Yan guna ni kakak suka goreng macm tu aje pun sedap apa lagi kalau buat macam Yan ini laaaagilah terangkat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul kak Zakie....selalu goreng macam tu je kan.....tambah sambal memang best sangat....

      Delete
  14. Sedapnya Yan....kalau kita duk berjiran...harus datang rumah Yan belajar masak hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dah berjiran tak yah belajar masak....jemput je makan kat rumah terus he heee....memuliakan tetamu....

      Delete
  15. alamak mmg menu feveret lah ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke....KA...samalah macam tu he heee.....

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...