I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Tuesday, 21 May 2013

MASAK LEMAK JANTUNG PISANG





Assalamualaikum........

Salam sejahtera untuk semua.......

n3 kali nie.....yan nak kongsi satu lagi resepi ala2 kampung yang yan masak bila kurang selera makan kerana tak berapa sihat nie....kalau tak makan kuranglah tenaga.....bila tak bertenaga semua kerja tak jalan so....kuatkan diri masak menu2 yang boleh membangkitkan selera contohnya masak lemak jantung pisang nie....memang berselera satu pinggan nasi boleh habis...kalau tak satu suap nasi pun susah nak kemulut....itu lah bila orang jarang2 sakit bila sekali sakit ambik kau.....merana he heee....tapi....insyaallah ada hikmahnya....kannnnn.....? ok untuk resepi nie....jom intai kat bawah ye...!!!!!!!


 






MASAK LEMAK JANTUNG PISANG:


BAHAN2NYA...........


A       1    biji  jantung pisang di rebus belah 4
          1       ,,  tomato  1 biji belah 4
          1    keping asam gelugur
          1/2 biji kelapa ambil santannya
          

B        6   biji cili api 
           1   labu bawang besar
           2   ulas      ,,       putih
           1   inci kunyit hidup
           10 ekor ikan bilis

 

     




CARA MEMASAKNYA...........


Bland / tumbuk bahan B kasar2 masukkan kedalam periuk bersama bahan A biar merenih dengan api sederhana bila mendidih masukkan garam dan sedikit serbuk perasa kacau rata rasa semua ok tutup api angkat dan hidangkan.


 






SELAMAT MENCUBA SEMUA........!!!!!!!!!!!

                  JUMPA LAGI.............DA.........DA.........

36 comments:

  1. sedapp..dh lama x beli jntung pisang..lg pedas lg sedapp nie..

    ReplyDelete
    Replies
    1. iye ke.....memang pun....tapi anak2 tak boleh makan pedas jadi kena sedia sambal belacan lah baru best he heee.....

      Delete
  2. salam yan….Ya ALLAH!!!!terliurnye si jantung hati ni. yg simple & ala2 kampung ni la yg dicari2 yan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. teliur kan.....sekali sekala masak jantung pisang macam nie....memang layan gitu.....betul tu...

      Delete
  3. aduss sedap nyer yan...kena dgn ikan pekasam mmg kecur air liur...best!

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaaa....betul tu....tapi yan goreng ikan gelama masin je....tak makan pekasam he heee....

      Delete
  4. mmg sedaplah jantung..suka sgt
    tapi klau beli buat kerabu atau ulam mkn gitu2 je..masak lemak masa dikmpunglah..tapi dihiris nipis2

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalah kita kak Nor.....selalu pun macam tu....dah teringin nak makan masak lemak.....yan tak suka potong halus2 sebab nanti tak cantik hitam2 gitu....

      Delete
  5. nmpak sdap je..tp mkn jntung pisang sdp ke kak??

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap.....jantung pisang nie....S K A....tak pernah makan ke...?

      Delete
  6. Pergh!!, sedapnya Yan, kena pual ada belacan, tak cukup sepinggan nasi ni Yan.

    ReplyDelete
  7. sedapppnya...dah lama tak makan jantung pisang masak lemak ni...nti nak masak..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. singgah ptg selasa.. pekabar Yan?

      Delete
    2. cubalah Atie....memang best.....

      Delete
    3. tq...selalu singgah Atie.....Alhamdulillah dah sihat....

      Delete
  8. biasanya jantung pisang ni rebus je pastu cicah ngan sambal...x pernah buat masak lemak lg...tima kasih yan..atas resepi...in future boleh la cuba...

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan lupa...cuba tau...sedap Noe.....

      Delete
  9. ala siannyer.. semoga cepat sembuh yer yan.. jantung pisang rebus cicah sambal belacan pun sedap...

    ReplyDelete
  10. tak sihat ke yan? wah, bestnya menu! berselera tgk...terliur saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekarang dah ok.....memang berselera bila makan nie.....maklum tekak orang baru sihat...

      Delete
  11. fuhhhh mmng terliur tengok......

    ReplyDelete
  12. Tak pernah masak nI Yan..... Selalunya rebus je hehe itu pun jarang beli

    ReplyDelete
    Replies
    1. iye ke....sekali sekala buat masak lemak sedap you....yan pun jarang2 juga....

      Delete
  13. Yannn, betul2 mengamit selera ni
    sedapnya, rasa nk terbang kat kg suh mak msk
    biasa kan sakit2 teringat kat mak la

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah...bila tak sihat nie....selera masakan kampung pula he heee....

      Delete
  14. KY suka masak lemak, tapi tak makan jantung pisang

    ReplyDelete
  15. As'salam yan..salam rindu buat yan n ank2..
    lama saly x btandang sini..:)

    kalu pasal sijantung pisang ni memang sedap r..biasa saly jarang masak lemak.biasanya rebus..nasi+jantung pisang cicah budu.. best..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa salam Saly.....tq...sudi jengah sini.....

      rebus cicah pun sedap....tapi yan tak makan budu...buat air asam je....

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...