I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Sunday, 9 February 2014

SEMUR IKAN TONGKOL/TUNA





Assalamualaikum......
Salam isnin untuk semua yg sudi singgah sini.....moga kalian semua mendapat rahmat & kesejahteraan hidup dunia & akhirat insyaallah........
kawan2....n3 kali nie.....yan nak kongsi lagi resepi2 orang jawa yg juga menjadi menu kegemaran my familly & mungkin lepas nie.....akan menjadi satu hidangan di rumah kawan2 pula....








SEMUR IKAN TONGKOL/TUNA

BAHAN2NYA.......


A      4/5 ketul ikan tongkol di goreng
         5       biji cili api/besar di potong
         2         "   bawang   "     "     "
         2         "   tomato di belah 4
         300  ml    kicap lemak manis

 B     bahan untuk di bland

         1     batang serai
         2     cm halia
         2     cm lengkuas
         6     tangkai cili kering


C      bahan untuk di sangai & di kisar

         1     sudu teh jintan manis
         1         "     "      "     putih
         1         "     "   biji ketumbar
         1         "     "   lada hitam


D      bahan untuk menumis

         4     biji bawang merah di mayang
         3     ulas     "      putih    "       "
         1     batang kayu manis
         2     kuntum bunga lawang
         2     biji buah pelaga 









CARA MEMASAKNYA........


Panaskan sedikit minyak tumis bahan D hingga naik bau kemudian masukkan bahan B & C  kacau hingga naik minyak lepas tu masukkan bahan A satu persatu sehingga habis kalau terlalu kering boleh tambah sedikit air/pati santan berserta sedikit garam & secubit perasa kacau rata bila mendidih bolehlah di angkat .











SELAMAT MENCUBA...........


                JUMPA LAGI...............


DA...........DA.........

13 comments:

  1. sedapnya ikan tongkol tu... kalau ikan tongkol mmg suka masak camgini atau ngan cili api

    ReplyDelete
  2. kalu msk ni, x leh letak bawang sbb ada yg kt umah ni x mkn bawang.. ;-)

    ReplyDelete
  3. aduhh! sedapnya... suka masak singgang klu ikan tongkol Yan..tapi nti nak cuba masak semur ni lah...hehe

    ReplyDelete
  4. bestnya ikan tongkol, kalau kat terengganu, buat lauk nasi lemak pun ada ikan tongkol ni Yan selain bilis.

    ReplyDelete
  5. mmg sedap ni, tak pun kalau KA buat masak goreng kicap je anak2 suka !

    ReplyDelete
  6. Sedapnya akak tengok Yan... akak ikan tongkol suka masak goreng berlado... lepas ni boleh cuba resepi Yan ni pulak :)

    ReplyDelete
  7. Kakak ingat petang ni bolehlah kakak buka dgn lauk masak macam ini. Tapi ikan tongkol tak ada. Mungkin tukar ikan lain... dah teringin pulak..

    ReplyDelete
  8. wah..nampak sedap dan menarik ni..

    ReplyDelete
  9. Tgok selera jew kn.sedappp..zila rajin buat ne yan.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...