I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Monday, 9 July 2012

NASI MINYAK KASIH MAMA

 ASSALAMUALAIKUM SALAM SEJAHTERA SEMUA........!!!!!
 moga beroleh kebahagian dan kejayaan dunia dan akhirat amin......
 ok hari ni yan nak n3 resipi nasi yang yan janjikan semalam ...........
 nasi ni yan namakan nasi kasih mama sebab anak anak kalau 
 masak nasi ni asyik cakap terima kasih mama maknanya dia 
 suka sangat.....!!!!!bila anak anak nak makan je nasi ni .....!!!!! dia
 akan cakap mama.....!!!!!nak nasi kasih mama so.....!!!!!bermulalah
 tercetus namanya .......nasi ni selalunya yan akan buat lauk telor
 gulong ,ayam ladma , sup dan sambal telor goreng .........
 untuk resipi ini


 BAHAN BAHAN ..........


 A      1 mangkut beras di cuci bersih
          2 helai daun pandan
          1 kiub pati ayam


B       2 biji bawang merah di mayang halus
          2   ,,      ,,       putih   ,,      ,,           ,,
          1 inci halia                ,,      ,,           ,,
          2 btg kayu manis 
          2 kuntum bunga lawang


C       perwarna merah / hijau


CARA MEMASAKNYA..........


panas sedikit minyak jagung kemudian tumis bahan B hingga garing
masuk bahan A kacau sebentar ......masukkan pula air angaran biasa
seperti memasak nasi biasa kemudian masukkan sedikit garam biarkan mendidih hingga kering selepas itu kecilkan api ambil perwarna titiskan kedalam nasi biarkan sampai masak nasi tu.....
dah masak tutup api barulah dikacau nasi  dengan senduk kayu .
OK.......!!!!!TERIMA KASIH SELAMAT MENCUBA........!!!!!!!!!
JUMPA LAGI .........DA......!!!!!!!!!!!


14 comments:

  1. sekali tgk cam nasi hujan poanas pun ada...nampak sedap sgt2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. lebih kurang macam tulah......!!!!!

      Delete
  2. As'kum waduhhhh ni best ni... dapat sepinggan sambil tengok tv... terus leka.. tetiba licin! tinggal pingan je hehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam sha.....
      itu sha.....!!!kalau yan bukan sepinggan bertambah
      tambahlah jawabnya he..he...!!!!!

      Delete
  3. tgk pon dh tau mesti sedap nsi minyak tu...nmpk myelerakan la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sedap kalau sekali sekala makan......!!!!
      kalau hari hari jawabnya naik minyaklah ye.....!!!!

      Delete
  4. salam yan..alahaii pandai pulak budak2 tu amik hati mama dia..h ehhe tu la kan klu diorg ckp trima kasih pun dh cukup terasa kita dihargai..cute ank yan tue..suka tgol..sunguh myelerakan:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang budak budak zaman sekarang pandai aje ambil hati mamanya.....!!!!!!

      Delete
  5. cantik la nasi hujan panas die heee sedapnya ya Allah....


    ppssss mmm pe kate hilangkan verificvation untuk comment lebih mudah kpd follower nak tinggal komen ;) InsyaAllah...asif jiddan yaa sohabi*

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah....!!!!!
    bagus cadangan tu....tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. penuh dgn kasih ibu nasi ni..hehehe...sedapnya..dan pastinya berkat..:)

      Delete
    2. maklumlah yang masaknya ibu.....!!!!!mestilah penuh kasih sayang dan iklas membawa berkat....!!!

      Delete
  7. As;kum wahh nak piknik yaa.. nak ikut hehehhee

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam......
      sha nak ikut ye....!!!!boleh.....!!!!

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...